onsdag 5 mars 2014

Kryddstekt blomkål och spenat med ägg, för ovo-vegetarianer.

 
Det går sådär med vegankosten. Mejeriprodukter är knappast något problem att utesluta. Trots allt har jag vant mig av vid dem sedan jag radikalt ändrade min kost, för snart femton år sedan. Lagar väldigt sällan mat med just mejeriprodukter. Ost å andra sidan är något jag på senare år ätit som ett slags lördagsgodis och visst, det tar emot ibland men det är bara att hejda mig och gå direkt hem, utan att passera Saluhallen. Att bara ha ca 1000 kr/mån att leva för underlättar naturligtvis också, då kraftig prioritering av vilken mat och vart jag ska handla spelar stor roll. Dessutom har jag närapå slutat baka så mejeriprodukter lyser alltmer med sin frånvaro. 

Ägg däremot, har jag nu väldigt svårt att släppa taget om. Jag som inte åt ägg alls under flera år! Kanske för att det trots allt är en bra näringskälla och ganska mättande som gör det svårt. Använder inte ens ägg i t ex vegetter eller som äggstanning i pajer osv till vilket jag försöker hitta andra alternativ så det håller ihop (= lagar ytterst sällan paj och väldigt sällan vegetter, grönsakspuckar m.m.). Nä, jag har egentligen ingen bra ursäkt till att äta ägg men som sagt, även solen har sina fläckar.

Kryddig blomkål och spenat med ägg
1 port

150-200 g blomkål
50+ g bladspenat, färsk
5-6 cm purjolök (lr ca 3 blad)
rapsolja, kallpressad (t ex Kung Markatta)
bockhornsklöverfrön
senapsfrön (bruna & gula)
spiskummin
svart spiskummin
fänkålsfrön
1/3 torkad chili
örtsalt 
svartpeppar
1-2 ägg (beroende på storlek och hunger)

sobanudlar

Börja att rosta kryddorna i torr stekpanna och mortla dem sen. Inga exakta mått är angivna på grund av att jag höftat. Det rör sig dock om kryddmått och/eller halva teskedar/kryddsort. Mest av bockhornsklöver och senapsfrön, men det är en smaksak.

Skölj och skiva blomålen i tunna bitar. Skölj bort eventuell sand och jord från purjolöken och strimla ca 5 cm av den, lite från båda sidor. Eller skala av 3-4 blad och strimla dem, så kommer både den vita och gröna sidan automatiskt med. Skölj bladspenaten och riv/hacka grovt. 

Hetta upp en skvätt rapsolja i stekpannan och fräs purjolöken en kort stund. Tillsätt de mortlade kryddorna och den skivade blomkålen. Fräs på medelvärme i några minuter.
Koka under tiden nudlarna.
Strimla/hacka 1/3 torkad röd chili och blanda med blomkålen. Tillsätt ett par matskedar av nudelvattnet (att nudlarna är i gör inget) i blomkålen och vänd ner den grovhackade bladspenaten.


När vattnet kokat in i blomkålen så gör rum för ägget/äggen och kläck försiktigt i. Krydda med örtsalt och svartpeppar. Låt steka tills det stelnat såpass att det går att vända (ca 1-3 min, lite beroende på värmen i stekpannan). Stäng av värmen på stekpannan och förbered nudlarna på en tallrik (ev med ngr droppar olja och flingsalt) medan andra sidan av ägget stelnar.
Servera på direkten!
Smaklig spis!

* * *

1 kommentar:

Nässelblom och choklad sa...

Äter och använder en hel del ägg. Det är ett perfekt protein och jag tycker att ägg är gott ibland. Tror att din rätt är en riktig höjdare, den ser så god ut i pannan. Mjölkprodukter äter jag inte heller, använder keso eller grädde ibland i matlagningen - men mår bättre utan. Ost är, som jag skrivit förr, det som jag gillar mest av mejeriprodukter. Just dessertostar. Min favorit är nog getost vilket också är bättre för mig än ost gjord på komjölk. Ost är min bästa dessert.

Related Posts with Thumbnails