lördag 15 mars 2014

Amerikanska pannkakor, down memory lane.

Skriv ner dina bästa recept!
Kanske är det åldern. Kanske är det våren och påminnelsen om att livet kom av sig och närapå helt slutade utvecklas. Vad vet jag. Faktum är att jag är så fruktansvärt nostalgisk just nu. Längtar nästan ihjäl mig 20 år tillbaka i tiden, då jag bodde i USA. För första gången vill säga. Så lite jag visste då. Så mycket jag litade på livsprocessen. Så många konstiga, eller snarare rosaskimrande, föreställningar om världen och livet jag hade då.
Eh, olivolja eller margarin? 
Inför resan satte jag ihop ett litet recepthäfte. Fråga mig inte varför men allra först skrev jag ner Amerikanska pannkakor. För att vara på den säkra sidan. Tänk om de inte fanns recept på amerikanska pannkakor i Amerika?
Yeah, right. 

 
Så följer recept på bl. a. kanelbullar, Styrsöbullar, semlor, (rabarber)paj och naturligtvis kladdkaka. Varje recept har fått celsiusgraderna omvandlade till Fharenheit och längst bak i häftet har jag konverterat ett par amerikanska mått som ounce (oz)  och cup och vice versa.
Välanvända sidor!
Väl på plats visade det sig att mitt recepthäfte inte kom till mycket användning förrän i slutet, då jag bodde hos avlägsna släktingar i Seattle, WA. Däremot har det blåa lilla recepthäftet hängt med ett par decennier här hemma.
Det händer då och då att jag steker pannkakor av olika slag, tror jag har minst fem, sex stycken olika varianter bland bildmapparna, men inte så ofta som jag vill. Det finns nämligen ingen fläkt i mitt nuvarande kök. Till skillnad från de grönsaker som steks varje dag lämnar pannkakor, och vegetter också för den delen, kvar ett rätt kvalmigt och långvarigt matos. Inte gott att sova i.
Bilderna på de amerikanska pannkakorna i detta inlägg är tagna 25 januari 2008! Pinsamt nog kan jag inte hitta något inlägg i Miss Meister's mat med dem. Inte ens bland alla utkast jag har drällandes. Dock har jag namngivit dem och de kom till under min första bekantskapstid med kastanjemjöl. Exakt recept finns ej men utgår från det på bilder ur recepthäftet ovan och bytte ut hälften av vetemjölet med kastanjemjöl och blandade dessutom riven zucchini i smeten (inte helt otippat då jag samma dag bilderna togs bloggat om muffins med just kastanjemjöl och zucchini i).

Till skillnad från i USA där pannkakor ofta ses som frukostmat är jag trots allt mer van vid pannkakor som fika, efterrätt (efter torsdagssoppan!) och fredagsmys. Helt enkelt lite mer av kalasmat än frukost och går därför idag under taggen lördagsgodis.

Trevlig helg!

* * *

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Jag är en tjej på 20 år som funderar ganska mycket kring livet, vilken riktning jag ska gå och hur livet kommer att bli. Skulle du inte kunna utveckla "Så mycket jag litade på livsprocessen. Så många konstiga, eller snarare rosaskimrande, föreställningar om världen och livet jag hade då." Vad för livsprocess? Vilka föreställningar hade du? Hur skiljer de sig ifrån då och nu?

Tack för en inspirerande och trevlig blogg!

Vänliga hälsningar

Hanna

Related Posts with Thumbnails