lördag 8 februari 2014

Pannkakor med hampamjöl

Hampakärnor har jag sedan länge använt i müsli, gröt, smoothie med mer. Både hel och mald i mortel. För första gången har jag nu lagt vantarna på en påse färdigmalet hampamjöl.
Gott och fullt av protein och fibrer. Dessvärre, som med så många andra ingredienser, ger detta mjöl en något grådassig färg och pannkakorna blir inte så gyllene som med vetemjöl utan går mer åt beige. Men vad gör väl det. Gråheten trollas enkelt bort med tärnad kiwi, apelsin och röda hallon.

Nu gjorde jag dessa pannkakor för ett par veckor sedan då jag hade smör hemma, efter bullbak inför kommande semlesäsong, plus att jag använde både mjölk och ägg så det är knappast veganvänligt. Dock går det bra att byta ut mjölken mot t ex sojamjölk, mandelmjölk el dyl och steka i olja istället för smör. Ägg däremot har jag inte testat utan. Kanske bäst att blanda i en tesked bakpulver, eller två, i mjölet, men inget jag rekommenderar. Hellre skulle jag baka scones eller annat som inte kräver äggets funktion och konsistens.
Pannkakorna blir finfina som efterrätt eller riktigt godisgott lördagsfika.

Pannkakor med hampamjöl
ca 4-5 små pannkakor

1/2 dl hampamjöl
1/2 dl boveteflingor
1 dl vetemjöl
1 ägg
1 1/2 dl mjölk
ett par nypor salt
smör till gräddning
färsk frukt i massor, till servering

Blanda mjölsorterna och saltet. Kläck ägget och vispa med mjölken. Rör sedan ner mjölblandningen i äggmjölken. Låt svälla en stund innan stekningen börjar. Blir smeten alldeles för tjock så rör i lite mer mjölk. En skvätt i taget.
Grädda på medlevärme i liten stekpanna och servera med massor av färsk frukt och bär. För extra lördagsgodisgott så är det bara att plocka fram glassen ur frysen också.

Smaklig fika!

* * *

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails