fredag 7 februari 2014

Fredagsdipp(s)en

 Efter att en parasit vuxit sig obehagligt stor inuti mig, nära 15 cm lång, hade jag en lång tid efteråt svårt att äta grönsaker och levde mest på flasksmoothies och knäckebröd. Sedan dess har jag varit närpå besatt av att minutiöst skölja och rensa grönsaker. Kort efter att jag kom hem från USA råkade jag på en larv/mask av något slag i en knippe stjälkselleri (eller bladselleri?). Ska erkänna att jag knappast enst tittat åt stjälksellerin efter det.
upptäckt 14 september 2009
Men så plötsligt händer det. Förra veckan köpte jag mig ett stånd ekologisk stjälkselleri. Har nästan glömt hur gott jag tycker det är att knapra i mig den rå. Än godare med kryddig avokadoröra till och kvällsmaten är komplett.
Vore jag av det muskulösa slaget skulle jag nu skoja till det och att säga det först ska "dippas" på gymmet innan det dippas i avokadoröran. Men det är så vansinnigt tung och jobbig övning (barrpress alltså) så jag kör ett pass vanlig bodypump istället. Japp, för har en annat för sig under den sedvanliga lördagsträningen får en passa på att träna på vilodagen.


Avokadoröra
1 port

1 avokado
flingsalt (ev med chili)
1/2 pressad citron
1 msk saltrostade sesamfrön

1 tsk dragondijon
1 tsk granatäppelsirap
en nypa dragon, torkad
ett par vrid med svartpepparkvarnen

Mosa avokadon med gaffeln. Blanda i övriga ingredienser. Smaka av och tillsätt ev mer salt, mer dragon eller mer sirap för att balansera syran från citronen.
Tvätta och skär grönsakerna i ganska långa bitar/stavar.
Klart.
 
Trevlig helg!

* * *

2 kommentarer:

Kristiina sa...

Så du försöker bevisa att det går lika bra med selleri ;)

Kim sa...

Stjälkselleri, det går bara inte. Men skam den som ger sig, jag ska fortsätta försöka...

Related Posts with Thumbnails