lördag 11 januari 2014

Ilvas chokladkaka

Kaka bakad i mars 2010
Kanske inte så dumt ändå att bli av med en del material. Det är ju inte så att jag helt saknar bilder. Tvärtom. Har väl i runda slängar 20 000. Mestadels skräp. Fast jag brukar försöka rensa och namnge bilderna i samband med överföringen är det på tok för många mappar som lämnats därhän. Går snabbare att rensa ur källarskrubb, vind och garderober än att få ordning bland bilderna. Ett par veckors heltidsjobb skulle säkert behövas.  
De senare bilderna är också om inte sämre så i alla fall inte bättre än de tidigare. Varför? Kan jag skylla på kameran tro? Tycker inte den har samma skärpa som tidigare och det är svårt att få ljus i bilderna.

En gång i tiden fanns intentionen att bli bättre på matfotografering. För en som aldrig ens fotograferat särskilt mycket vet jag inte varför jag trodde mig klara det. Också.
För vem är jag att hålla takt med dem som har både råd med schyssta kameror (som ju gör mycket av jobbet), goda kokkonster, massor av kul/modern/rätt rekvisita, bra datorer och datorprogram och inte minst tid att ägna sig åt att lära sig allt det tekniska. Eller med andra professionella fotografer för den delen. Det är lätt att glömma av allt det där när en surfar runt bland matbloggar i tron att alla är amatörer och hobbybloggare.
Tycker Johan och Henrik gör en utmärkt illustration av just detta inför det sista avsnittet i deras TV-serie Alla är fotografer. Ett annat skönt exempel som visar hur det kan gå till att fota till bloggar ser ni här. Se och lyssna på Mia Öhrn här (klicka på "matfotografins historia").
Så här kan det bli när en försöker få till det och ändrar inställningar
Det är inte bara bilder jag glömmer att namnge. Recept blir heller inte nerskrivna. Fånigt nog skriver jag recept till bilder jag glömmer namnge och vice versa.
Nu har jag inte bara rotat runt bland alla samlade lappar och anteckningsböcker sedan Miss Meisters mat förddes, jag har dessutom letat igenom, så gott det går, Ilvas gamla blogg Aglio e olio och hennes engelska dito Lucullian Delights. men kan inte hitta receptet. Om jag inte minns fel var det grahamsmjöl i, vilket gav kakan en annorlunda textur mot vad en är van vid då det kommer till söta bakverk. Funderar på om det eventuellt var kokosmjöl i också.
Hur som helst, vill ni testa något nytt som lördagsgodis kan jag rekommendera er att kika här och här bland Ilvas bakrecept. Om inte annat finns en del recept med kikärtsmjöl, kastanjemjöl och annat skoj. 
Smaklig fika!

* * * 

3 kommentarer:

ilva sa...

Kan det vara denna kaka som är gjord med farromjöl vilket kan bytas ut mot grahamsmjöl? http://www.luculliandelights.com/2010/01/rich-chocolate-and-farro-cake-with-chocolate-frosting.html

Kristiina sa...

Ser smaskig ut !!! För mig blev det hemmagjort Budabesttårta enl. Roy Fares recept men med solrosfrön...

Åsa sa...

Kristiina - Oh, såklart ska en få god tårta på sin födelsedag! Bakar ju inte så mycket längre och har inte satt mig in så mkt i Fares recept men gissar det blev en god variant.

Related Posts with Thumbnails