torsdag 26 december 2013

Rättika och kårabbi i rivet format

Sitter på AF och smygbloggar. Eftersom det är stängt här över juldagarna skriver jag på i förväg och schemalägger ett par inlägg. Det är måndag idag och kommer tillbaka hit igen på fredag. Vill ju inte det ska stå helt still här i bloggen trots att min dator är stendöd.
Hittade en bild på en minnessticka, från hösten 2012, så vad passar väl bättre nu än rättika och kålrabbi. Två C-vitaminbomber i rivet format. Jag vill minnas att jag köpt en svart rättika men det var ingen särskild skillnad i smak jämfört med den annars helvita rättikan. Det var ändå bara skalet som var svart. Krispigt, gott och uppiggande mellanmål i mörkret.

Rättika och kålrabbi i rivet format
1 port

ca 10 cm rättika
1 kålrabbi (lr halv om den är stor)
olivolja
flingsalt
(rostade) pumpakärnor

Skala och riv grönsakerna grovt. Blanda runt med en liten skvätt olivolja, två nypor flingsalt (ev smaksatt) och toppa med (rostade) pumpakärnor.

Förresten, mina inlägg här postas automatiskt på Miss Meister's mat:s fb-sida. Det är en absolut avskyvärd miljö här på Af så jag vill helst härifrån så fort som möjligt. Därför loggar jag inte inte mig på fb. Så du som ev skriver till mig där får hålla till tåls ett tag framöver, till dess jag på något ännu ej påhittat sätt, har en ny dator. Och vice versa, ni matbloggare som också håller er med fb-sidor, jag brukar ju själv gilla och skriva på dem men har tyvärr tvingats dra ner på den aktiviteten nu med begränsad tillgång till dator. Hoppas vara åter i cyberrymden för full maskin inom en snar framtid.

Smaklig spis!

***

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails