måndag 16 december 2013

Mera kastanjepuré och grönkål

"Purée de marrons"
Här skulle det vara en bild på min burk med kastanjepuré men eftersom datorn kraschat och bilden inte heller finns kvar i kameran så får ni helt enkelt föreställa er en beige burk med fransk text på och tecknad bild av kastanjer och ett par gröna blad. 

Nu blir det mera med kastanjepuré. Hittills har jag blandat ett par matskedar puré med havregrädde, salt, svartpeppar och salvia som jag sedan rört ner i stekt grönkål. Så var det grönsakshack och blandade bönor som fick sig en slev av kastanjepurén och sist, kastanjesås till brysselkål och sötpotatis. Men jag tycker inte den ger särskilt mycket smak. Snarare konsistens. Vilken jag i och för sig gillar.
Det är nämligen en av de få saker jag saknar med att inte äta animalisk föda. Det som främst mjölk, grädde och yoghurt (rysk/turkisk etc) gör för maten. Jag har i många år använt mig av sojamjölk, soja- och eller havregrädde men det går inte särskilt bra att göra stuvning av olja, sojamjölk och mjöl. Eller går och går, i alla fall blir den inte god och krämig. Till gratänger använder jag oftast kokosmjölk/grädde men det ger naturligtvis en helt annan smakbild än den med mejeriprodukter.
Så fast jag vant mig vid andra smaker kan jag ibland sakna "rätt" konsistens och krämighet i soppor, såser och annat jag lagar. 

Kastanjepuré sägs vara användbart mest till vilt, höstig och mustig mat. Inte helt otippat då kastanjer är säsongsmat just under hösten. I Frankrike stoppas visst kalkoner med bland annat kastanjepuré. Gjorde misstaget att fråga köttätare, som trots allt ägnar en ansenlig mängd vakna timmar åt mat, gärna lagar vegetariskt emelanåt och har så att säga bra koll. på mat. Fick tips med ost och kött i alla fall. Go figure. Det är naturligtvis helt uteslutet för mig så det var bara att fortsätta experimentera på egen hand.

Just på grund av att kastanjepurén mest gett struktur och god krämighet snarare än smak tänker jag att den visst kan bli användbar och inte minst så slipper jag soja- och havregrädde (som egentligen inte är goda). Nu råkade det vara så att jag hade en skål med kokta grönkålsstammar i kylen så det blev till att göra en grönkålsröra/sås av dem, tillsammans med kastanjepurén. I efterhand fick jag känslan av att jag just mixat till hummus, fast en aning lösare och nästan lite åt det såsiga hållet.
Även här finns en imagenär bild på vad nedan komma skall.

Grönkålshommus med kastanjepuré
ca 3-4 dl

ca 150 g grönkålsstammar
ca 1 dl kastanjepuré
1 msk solrosolja, kallpressad (eller annan neutral olja)
1/2 pressad citron
1-2 vitlöksklyftor
salt
svartpeppar
spiskummin
vatten

Koka grönkålsstammarna tills de är mjuka. Låt svalna något, såvida de inte redan är kokta och står i kylen så det bara är att börja mixa meddetsamma.
Lägg i mixter tillsammans med kastanjepuré, olja, vitlök och kryddor. Mixa. Tillsätt citronsaften. Mixa. Vid det här laget bör det vara mer av ett slags grönkålsmos än såsigt. Tillsätt lite vatten i taget och mixa tills det blir precis så lagom lös och krämig som du vill ha. Smaka av och tillsätt ev mer salt, peppar och/eller spiskummin.
Servera till kokta grönsaker och potatis. Eller rör ihop med kokt fullkornsspaghetti. Eller blanda i kokt matvete med rostad paprika.
Eller, ja du kommer nog på fler alternativ helt på egen hand.

Smaklig spis!

***

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails