måndag 23 december 2013

Grönkål en masse!

Det sägs att en är rik om en har nära och kära vänner. Inget jag har erfarenhet av men känner mig rik med frysen full av grönkål! Som vanligt är jag säkert sist på bollen men hittade i helgen värsta grönkålsskatten - en hel säck med grönkål!
Den vägde 3,3 kg. Som till synes fanns en del gulnande blad så hör och häpna, jag fick rabatt på säcken. Pröjsade hela trettio - 30 - kronor! Skrattade hela vägen hem! Om inget gult funnits i säcken skulle jag betalt 50 kr (och ändå skrattat hela vägen hem).

Kan inte låta bli att reflektera kring matpriser. En får alltid höra det är dyrt p.g.a. liten produktion, få som köper och ja, ni känner igen argumenten vad gäller t ex ekologisk mat, som ju vanligtvis är mycket dyrare än konventionella produkter och råvaror. Visst är det konstigt då att priset går upp när försäljningen ökar?  Så motsägelsefullt till alla argument vi matas med.
Tidigare har jag handlat grönkål på Bondens marknad och i grönsaksstånden på Kungstorget, hos Fram,  ica-butiken hemmavid och Hemköp, som till skillnad från tidigare år sålt grönkål en längre tid i höst. I de två sistnämnda är det främst paket om 400 g som är 10-15 kronor dyrare än förra året. Blev glad då jag förra veckan hittade samma paket (på ica) 20 kr, dagen innan jag upptäckte stora säcken* .
Hur som helst. Knappt 700 g slängde jag bort av grönkålen i säcken. Nära 1,5 kg grönkålsblad har jag rivit, kokat, förpackat och lagt i frysen. Nu återstår drygt 1 kg stammar att ta hand om. De ska skäras i bitar och det jag inte använder med detsamma fryser jag in. Grönkålsstammar går bra att använda till mos, sås, soppor och diverse röror som mixas. Skulle nog inte koka och använda i bit, som t ex morötter, utan de bör definitivt mixas med annat.

Önskar er alla en grön jul! 

***

*Grönkålen i stora säcken är IP-certifierad, vilket är en slags kvalitetssäkring av produktionen som lovar "livsmedelskvalitet, god djuromsorg och ökad miljöhänsyn". Det handlar alltså om miljö och klimat utan att för den skull vara ekologiskt odlad. Tonvikten ligger på god revision och ett regelrätt produktionssätt. Enligt de allmänna villkoren vad gäller frukt och grönt står det endast såhär:
"Den bärande idén var att arbeta förebyggande; genom att välja motståndskraftiga sorter, använda en sund växtföljd och andra åtgärder kunde miljöpåverkan minskas. Därefter har regler som säkerställer god livsmedelshygien lagts till vilket varit viktigt för att uppfylla kravet på säkra livsmedel.
Standarden innehåller ett frivilligt tillägg för klimatcertifiering. Detta innebär att du som producent genomför ytterligare åtgärder för att minska klimatpåverkan, t ex att spara energi och kväve, köpa grön el och använda sparsamt körsätt. Då får du använda Svenskt Sigills tilläggsmärke för klimatcertifierat."
Okej. Svenskt Sigill verkar för maximalt utnyttjande av alla tillgängliga resurser och samtidigt med så lite negativ miljöeffekt som möjligt. En produktion med hänsyn till miljö, klimat och djur. Skulle vara flott om de utökade till att även inkludera ekologisk produktion i sina certifieringar. Fast till det finns såklart KRAV, ytterligare ett certifieringsorgan, vilket även det kräver ett så miljövänligt och klimatsmart produktionssätt som möjligt.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails