lördag 9 november 2013

Müsli, flingor och frukostfibrer

Det vore en lögn att påstå jag alltid gjort min egen müsli men det var väldigt längesedan jag slutade köpa både vanliga flingor och färdig müsli. Eller ja, flingor och flingor, jag har under många år varit fast i Kellogg's All-Bran Plus' underbara värld. Smakade första gången för tjugo år sedan då jag bodde i USA. Inte helt otippat bakade jag där all-bran muffins. Ganska snart blev de min ständiga frukostföljeslagare. Till och med när jag femton år senare kom tillbaka till landet over there (bilder från SB) åt jag All-Bran Plus till frulle.
Nog för att jag har en sötad tand men när det kommer till frukost har jag aldrig sockrat filmjölken, avskyr kanel och vaniljtjafs i gröten, dricker aldrig juice och erkänner att det är med viss avsmak jag äter sojayoghurt som inte på långa vägar har syrlighet som filmjölk och yoghurt av komjölk.
Visst kan jag äta marmelad på en rostad macka men det gör jag hellre under dagen, som fika, eller en sen helgfrukost. Helst vill jag alltså ha en rätt så syrlig frukost. Gärna fullt av frukt och grönsaker. På senare år äter jag oftast gröt till frukost men lite variation skadar inte så det är med stor sorg jag nu letar, med ljus och lykta, efter vad som verkar vara ett minne blott.

All-Bran Plus går inte att hitta någonstans :(

Namnet till trots är lillsyrran All-Bran Flakes (Regular?) inget fullgott alternativ för mig då fibrerna är färre, kolhydraterna fler, sockerhalten högre och den totala kalorimängden större än hos storasyrran. Müsli låter annars som ett mer fiberrikt och sockerfattigt alternativ men skenet bedrar. Dessutom, vad beträffar den obegripliga standardingrediensen russin i  v a r e n d a s t e  müslipåse tänker jag inte ens gå in på idag.

Till skillnad från All-Bran Flakes och andra så kallade frukostflingor som klassiska cornflakes, K-special, Havrefras, Rice Krispies, Frosties, Cheerios m.fl. har All-Bran Plus längs antal kalorier/100 g. Endast 334.  Kolhydrater utgör endast 48 g och fiberhalten är så hög som 27 g. Hittar inte ett enda paket flingor eller müsli som slår det. Inte ens de torra Weetabix. Vad gäller kolhydraterna, som idag är lika tabu som gårdagens fett, finns däremot några sorter med marginellt lägre lägre nivå än All-Bran Plus. Den lägsta jag hittat ligger på 45g. Dock är den totala kalorimängden dock högre och ibland även mängden protein än de 14 g All-Bran Plus har. I gengäld innehåller de flesta mer fett (företrädesvis müsli med nötter i) och således fler kalorier.
Ja, ja, det finns för- och nackdelar med allt här i världen.
Så vad göra? Ingen butikspersonal jag frågat vet något. De säger bara att den nog är "tillfälligt slut". I omgångar har jag de senaste veckorna mejlat Kellogg's konsumentkontakt här i Sverige men de svara aldrig.
Då slog jag helt enkelt till och gjorde egen müsli igen. Till skillnad från min annars ganska vanlig blandning skulle jag stajla till mig och rosta hela kalaset i ugnen. Dessvärre är jag för lat för att räkna ut exakt näringsinformation. Eftersom det är både olja (ca 3-4 msk) och agavesirap (1 msk) i är det knappast färre kalorier i den än vad All-Bran Plus har (hade?) men gissar ändå att mängden olja och sockerarter/portion inte kan vara så stor. Vanligtvis har jag 1 matsked hela linfrön till frukosten också, dvs i gröten, på yoghurten och ibland i smoothisen, vilket gjorde att jag först tänkte rosta med linfrön i müslin. Men ångrade mig och blandade istället i en deciliter hela linfrön efteråt.
Alla ingredienser i müslin, förutom krusakli, är ekologiska.

Hemmagjord (rostad) eko-müsli
ca 7 dl 

3 dl fiberhavregryn
1,5 dl krusakli
1 dl quinoaflingor
1 dl pumpakärnor
1 dl solrosfrön
2 msk blåbärspulver
4-5 msk solrosolja
1 msk agavesirap
ev 1-2 dl linfrön

Blanda all torra ingredienser i en bunke. Tillsätt olja och sirap och massera in med hjälp av händerna.
Sprid ut på plåt eller i långpanna. Beroende på hur mycket det blir (går naturligtvis att dubbla/halvera receptet eller lägga till/ta bort/byta ut ingredienser) så kan det behövas fler plåtar så det inte blir för tjockt lager.

Rosta i ugnen på ganska låg temperatur, ca 125 grader, och låt det ta lite tid. Knappt en timma tog denna omgången för mig. Glöm bara inte att röra om då och då så allt får färg och blir rostat.
Med risk för att bränna vid kan det i alla fall vara bättre att ha ganska låg ugnsvärme och då låta det ta längre tid. Men är du med på noterna går det naturligtvis fortare på högre värme.

Tag ut och plåten med müslin och låt svalna en stund. Vill du så blanda i en eller ett par deciliter hela linfrön. De gör gott för magen. Strö sedan müslin över skivad frukt och sojayoghurt.
Müslin förvaras företrädesvis i burk med tättslutande lock. 
Mer lördagsgodis än så här blir det inte idag

Smaklig frukost!

***

6 kommentarer:

em sa...

Nog är det märkligt att butikspersonalen aldrig kan svara på om en vara är slut för tillfället - eller om den inte finns längre! Och det gäller inte bara müsli, som jag inte köpt på år och dag.
Jag rostar nötter och gryn separat och blandar sedan ihop med torkad frukt - men jag har varken olja eller sötningsmedel. Och räknat ut näring och kostnad ger jag katten i - huvudsaken är att det blir gott!
Margaretha

Kristiina sa...

Konstigt det här med vanor...har nästan aldrig kört med flingor, müsli utan bara gröt/alt. finskt rågbröd med pålägg till frukost...
man kanske skulle börja köra olika frukostar varje morgon...

Nässelblom och choklad sa...

Gott med egen müsli. Hoppas att dina favoriter kommer tillbaka snarast.

Åsa sa...

Margaretha - Verkligen. Förstår att de inte kan hålla reda på precis varje artikel i butikerna men om inte annat kan de kanske erbjuda att ta reda på det?
Visst, huvudsaken att det är gott men för mig, som inte kan hejda mig (finns väl ett slags missbruksbeteende grundat i mig) när jag tycker något är just väldigt gott så spelar näringsinnehållet stor roll. Älskar t ex rostade nötter men det blir både för dyrt och för många kalorier jag inte klarar av att göra mig av med ordentligt.

Det där med både olja och sötningsmedel är naturligtvis helt onödigt. Det var bara en variant. Oftast rostar jag inte alls.

Kristiina - Oj ja!! Det finns hur mycket gott som helst att äta till frukost.
Det var längesen jag slutade äta samma frukost. Är uppvuxen på filmjölk och flingor/müsli. På söndagarna vart det dock ägg och rostat bröd också. Nu blir det gröt/smoothie/chiapudding/sojayoghurt med frukt och müsli/tomat- och tofuröra/bönor osv. Minns inte när jag åt en macka sist!

Nässelblom och choklad - Ja, så får man också förmånen att slippa peta bort russinen i den ;)

Unknown sa...

Hej

Ser att ni förstått hur nyttigt blåbärspulver är.

Vill ni beställa mera så är ni välkomna till:

www.larssens.se



Vänligen

Fredrik Larssen

Janice Aliena sa...

Jag läste en kommentar online av en Amerika-baserad journalist avslöjar hur han hittar en pojkvän, 3 månader efter att hennes ex bofryiend bröt upp.
Jag skickar ett e-postmeddelande för att kontakta samma Dr.Amiso eftersom jag har dessa kraftfulla avsikter att saker kommer att fungera för mig, jag trodde på vittnesmål är bevis i verkligheten. Jag insåg att det här skulle vara bra att dela här eftersom jag vet att det kommer att inspirera andra också.
lyckligtvis för mig kom jag över Dr.Amiso e-postkontakt i ett blogginlägg. I dag vittnar jag med glädje och lycka till världen ... detta är ett av de mest glada ögonblicken i mitt liv. Dr.Amiso den storslagna kärleks-stavningen, startade en trollformel för min räkning för att återhämta min ex-man med sin trollformel och magi.
Jag är gift i över 6 år och det var så fruktansvärt eftersom min man verkligen fuskade på mig och letade efter en skilsmässa, vi slogs upp för 4 månader sedan och vi kom tillbaka igen efter så mycket tiggeri med trevliga gåvor av kärlek .
Jag älskar min man så mycket. Jag kunde inte ha gjort någonting för att skada honom eller få honom att måla sig illa längre ... jag ville bara att han skulle älska mig för alltid. idag lever vi båda lyckligt tillsammans. Jag älskar honom så mycket. Min poäng är att han var min första kärlek (åtminstone det är som det känns).
Jag är glad och tacksam för den här stora mannen. Först hade jag rädsla för tvivel, men jag försöker och det fungerar till mitt bästa. Jag är säker på att det här fungerar också, 100% säker.
kontakta honom genom sin personliga amail via (herbalisthome01@gmail.com)
han har befogenheter att lösa följande relationsfrågor;
* Love Spells Win-Back Ex-älskare, Var rik och stanna med dig för alltid.
* Magi för framgång och marknadsföring, ingen annan utom bara du.
* Traditionella örter och rötter för att bota bröstcancer, kropp, mun och virginal lukt / utsläpp.
* Magisk trollformulering för bröst- och penisförstoring / minskning.
* bota Stop Nightmare, Bad Dreams & Convuction.
* andlig rening, fettförbränning och sockerreglering i kroppen.
* fertilitetsmagi - FRUKT AV KVINNOR & Bär ditt eget barn.
* Fri från att mörda & kidnappas.
* dekret magi, STAV LOTTERI & VINN-SPEL STAV
Internet hjälper verkligen mycket med att ge en snabb och brådskande lösning på livsproblem.
här är Dr.Amisos personliga e-postadress; herbalisthome01@gmail.com

Related Posts with Thumbnails