tisdag 29 oktober 2013

Vegetariska puckar och vegetter

När jag åt djurkött lagade jag en del pannbiff. Av fläsk-, nöt- eller lammkött samt samt med eller utan fyllning. Köttbullar däremot var inte riktigt min grej. De blev ändå aldrig lika goda som mammas. Alltsedan jag gått över till vegetarisk kosthållning har jag försökt laga liknande biffar/burgare/puckar/vegetter men får sällan till det. Allra sämst går det med namn på dem.
Grönsaksbiffar funkar i och för sig men biff är trots allt en bit nötkött. Jag vill inte ha köttnamn på vegetarisk mat. Dessutom använder jag gärna huvudingredienserna i namnet. Svårt att hitta ett tydligt och förhållandevis enkelt namn med sötpotatis och belugalinser som huvudingredienser.
I grönrutiga Vegetariska kokboken (2001, ICA Bokförlag) förekommer benämningen vegetter som jag för närvarande landat i. Även puckar kan fungera, gärna för de lite mindre i storlek.

Att jag har svårt att få ihop dem ordentligt beror främst på att jag dessutom försöker laga dem utan ägg. Ägg är som bekant ett suveränt "klister" när det kommer till matlagning. Jorå, jag har testat No egg, en vegetabilisk produkt som sägs ge liknande konsistens till mat och bakverk som ägg gör. Men nä, det är verkligen ingen produkt för mig. Lika bra att bara använda potatismjöl eller maizena istället. No egg innehåller nämligen potatismjöl, tapiokamjöl, kalciumkarbonat (salt?), citronsyra och stabiliseringsmedlet hydroxipropylmetyl-cellulosa. Inget större fel på ingredienserna som sådana men då jag inte vill ha ägg i så vill jag inte heller ha produkter i som är tillverkade endast i syfte att likna just ägg. 

I somras gjorde jag ännu ett försök vilket resulterade i små puckar av sötpotatis, belugalinser och kikärtsmjöl. Smaken var det inget fel på men de blev lite gummiaktiga i konsistensen, vilket jag inte alls gillar. Vet att det gärna blir så med kikärtsmjöl. Smakmässigt blir det i alla fall godare än med vanligt vetemjöl.

Puckar av sötpotatis och belugalinser
ca 20 små

1 ganska stor sötpotatis
1 1/2-2 dl belugalinser, kokta
ca 1 dl kikärtsmjöl
oregano
dragon
salvia
salt
svartpeppar
sesamfrön

Tvätta och pricka sötpotatisen och ugnsbaka den i 175-200 grader, cirka 45 min (eller tills den är mjuk rakt igenom). Koka under tiden belugalinserna enligt förpackningen.
Ta bort skalet från sötpotatisen, mosa den och blanda sedan med belugalinserna (mängden beror lite på storleken på sötpotatisen). Salta och krydda.
Låt stå och dra en stund tills kikärtsmjölet sugit åt sig vätska från potatisen och det blir en lätt formbar smet. Tillsätt mer om smeten fortfarande är allt för blöt.
Klicka ut på bakplåtspappersklädd plåt. Strö över sesamfrön
Baka i ugnen på 175-180 grader i ca 10-15 min. Vänd ev på de lite större puckarna och grädda ytterligare ett par minuter.

Servera med gröna bönor/kokt broccoli/färsk grönkål/stekt svartkål/ugnsbakad spetskål/fritt val av grön grönsak.

Smaklig spis!
 
***

2 kommentarer:

em sa...

jag tycker också att det är svårt att få både bra konsistens och god smak på vegetter. Särskilt om jag improviserar (vilket jag nästan alltid gör). Och de få gånger jag fått till det - minns jag inte hur jag gjorde.
Har läst hos någon vegan att linfrö är en bra sammanhållande ingrediens. Har jag provat det, måste det ha varit flera evigheter sedan, för jag minns inte resultatet.
Maargaretha

Åsa sa...

Margaretha - improvisation är mitt motto i köket (helt otroligt hur jag lyckats få ner så många recept i bloggen trots allt). Ja, lin- och chiafrön får en geléliknande hinna runt sig. Går ju att göra pudding på chiafrön. Tycker inte riktigt det håller tillräckligt för vegetter i alla fall.
En sak är säker i alla fall; att baka dem på plåt i ugnen brukar bli bättre än att steka i stekpanna.

Related Posts with Thumbnails