måndag 7 oktober 2013

Innehållet såg faktiskt ut som bilden på förpackningen

Just det. Det var detta med mat också. Miss Meister's mat är ju trots allt en matblogg. Dessvärre är jag inne i en närapå oroväckande lång period präglad av olust och blasé inställning till matlagning. Jag äter såklart mat. Trots att jag vet det (oftast) blir gott om jag lägger ner mer tid och omsorg på tillagningen så gör jag nu för tiden minsta möjliga ansträngning. Det händer till och med att jag äter råvarorna separat. Till exempel kan jag knapra i mig ett par råa morötter och en tomat istället för att koka ihop till en pastasås. Eller så gör jag gammal "skåpmat". Inte mindre gott för det, som en stor favorit, men knappast nytt bloggmaterial.

För vad som känns som om det vore i ett tidigare liv hände det att jag köpte färdiglagad mat i förpackningar, redo att stoppa in i mikron på lunchen. Jorå. Nöden har ingen lag och jag ska erkänna att mikrons underbara värld var tvungen att testas på alla sätt och vis. För över tjugo år sedan. Nyhetens behag var förhållandevis kort och jag har fortfarande ingen egen mikro.
Nu, under konvalescensen åt jag för första gången på flera år frusen (dock tinad och värmd) grönsakswok, vilken smakade sådär. Har svårt att sätta fingret på vad det är men tycker alla frusna grönsaksblandningar smakar i princip likadant och lämnar bismak. Inte gott. När jag själv blandar gröna bönor, paprika lök osv så smakar det inte som grönsakerna i Finduspåsen. Dessutom stod det i innehållsförteckningen att där skulle finnas sugar snap peas men jag fick bara gröna bönor i min. Inte en enda sockerärta i sikte. Och det trots att innehållet förmodligen är det som allra bäst stämmer överens med bilden på förpackningen.
Andra hälften i påsen blandade jag med svart thairis och kokosmjölk vilket blev en okej middag den dagen.

Färdiglagad, frusen mat var längesedan jag lämnade därhän och sannolikt kommer det dröja innan jag testar någon fryst grönsaksblandning igen. Däremot har jag nästan alltid en påse gröna bönor/haricot verts liggande i frysen.


Önskar er alla en trevlig vecka med bra mycket godare spis än frusen paketerad mat.

***

p.s. Ni glömmer väl inte att kika in på Plated Stories idag när det redan är måndag igen.



2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Bra där att innehåller matchar bilden. Har också kört det som nödlösning någon gång, men smaken blir en helt annan. Det finns dock några produkter som jag tycker är rätt bra frysta; bladspenat som ska vara till fyllningar och röror, haricot verts, sockerärter och faktiskt sparris. Kan även tänka mig att köpa majs och broccoli i fryst form. Se där det blev ju en hel lista på frysta produkter som jag köper ibland!

Åsa sa...

Nässelblom och choklad - Absolut, jag har också haricot verts, vanliga gröna ärtor mest. Och edamame. Aldrig testat sparris men kan tänka mig de är goda. Och absolut spenat! Både bladspenat och hackad, som är perfekt till fyllningar m.m.
Men eftersom jag bara äter grönsaker är de till största delen färska. Sen blir de till lunchlådor som får fylla frysen ;)

Related Posts with Thumbnails