onsdag 30 oktober 2013

Hur mina tortillas blev till krispiga chips

Josåatte... ett laxrosa hus med inredningsdesigners till ägare

När jag bodde i Florida, USA (för typ hundra år sen) gick familjen jag bodde hos på ständig diet. De åt pannkakor (pulver+lättmjölk) stekta i fettfritt smör, drack koffeinfri "diet coke", åt färdigvispad grädde light på melon- och jordgubbssalladen och jag vet inte vad. Inte heller blev de mindre under det året jag bodde där. Go figure (själv gick jag upp 11 kg inom loppet av ca 3 månader. Urk!). Mamman i familjen hade fått tips om hur göra "hälsosamma" chips av pitabröd. De var farligt goda och med tanke på mängden en mumsade i sig tvivlar jag på huruvida de var mer hälsosamma än vanliga potatischips.
Hur som helst, de var superenkla att göra.
Ett paket pitabröd.
En flaska spraysmör. 
En kryddburk.
Riv/skär brödet i trekanter. Lägg på plåt. Spraya över smör. Krydda. Rosta i ugnen.
Eller så gör ni som Anne gjort. Skulle inte bli förvånad om hon i sin tur fått idén från andra sidan Atlanten hon med. Jag har i alla fall varken sett eller hört särskilt mycket om dessa pitabrödschipen här hemma i Sverige, även om ett och annat recept förekommer. Dock inte på bred front om man säger så.

Med ett otroligt snack-sug och USA-tiden framplockad ur minnet bestämde jag mig för att mina majs- och vetetortillas helt enkelt skulle få agera pitabröd. Jisses så goda de blev. Dessutom tunnare och krispigare än chips av pitabröd.

*Låtsas att här finns en flashig bild på nygjorda chips*

Majs- och vetetortillachips
1 plåt

2-3 hemmagjorda tortillas
olivolja
flingsalt
paprika- eller örtkrydda

Riv tortillan i lagom munsbitar och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Pensla bitarna lätt med olja. Smula över flingsalt och krydda ev med chili/paprika/dragon/örtkrydda/italienska salladskryddor eller eget val av krydda. Rosta i ugnen på 200 grader i ca 5-7 min. Ev något länge, tills de är lite torrare och mer gyllenbruna och framförallt lite hårdare. Håll ordentlig koll för de bränner lätt vid.
Låt svalan på galler.
Förvara mörkt och svalt (om det nu finns några kvar att förvara!)

Så, vad väntar du på? Det är bara att sätta igång och tillverka helgens chips!

Smakligt snacks!

***

Och bara för att, så följer här några tarvliga digitala bilder tagna på ett par gamla lika tarvliga papperskopior på huset jag bodde och jobbade i:
Köket skymtar där bakom prylarna
 
 
Flamingorosa är inte riktigt min grej

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails