tisdag 17 september 2013

Vad hände sen, efter mangofrossan?

Jag är som bekant otroligt svag för pakistansk mango - Chaunsa - eller honungsmango som den också kallas. Har säkert skrivit om det förut men jag minns en gång för många år sedan då kassörskan tittade på mig med frågande blick, skulle jag verkligen köpa den frukten som var mjuk, skrynklig och såg riktigt dassig ut. Jag log och lovade att det var precis exakt så den skulle se ut. Dessutom är den absolut godaste frukten i hela världen. Lite anade jag då att flera år senare skulle det finnas lådor fulla med denna gudomligt goda frukt, att köpa till överkomligt pris.

Men säg det som varar för evigt. Säsongen för pakistansk mango är kort. Så vad annat göra än att försöka sig på att odla ett alldeles eget mangoträd. Jag tvättade och gnuggade bort rester av fruktköttet på kärnhuset allt eftersom mangon gick åt. Sedan var det bara att bända upp och lirka ur de stora kärnorna, cirka en decimeter långa och två-tre centimeter breda. Tre kärnor fick sedan ligga någon vecka (eller det blev nog två) i en skål med vatten (bytte ut vattnet rätt så ofta) och tre andra fick vara som de var.
De tre som låg i vatten svällde en del och tappade en del av det bruna tunna höljet. De andra tre torkade ihop en aning. Jag har dessvärre missat att anteckna exakt när jag planterade dem men var någon gång under v 27-28. Jag hade ingen aning om vare sig tidsaspekt eller om det alls skulle bli något av detta så jag blev minst sagt förvånad då jag en morgon, bara några veckor senare fick syn på en liten böjd stjälk i en av krukorna. Redan dagen efter hade den vecklat ut sig och sträckte sig upp drygt 1 dm upp i luften.
Men säg det flugfria (sommar)kök som finns. Efter år av väl beprövad  beprövade varianter av bananflugefällor har jag med till slut kommit fram till min allra bästa lösning; allt kompostmaterial läggs i liten påse, vilken försluts med en ordentlig snurr alternativt en plastklämma, och som vanligtvis slängs var eller varannan dag. Så det var inte utan att jag blev förvånad då platsen kring diskbänken ändå var som belamrad av små flugfän. Ganska snart insåg jag att de faktiskt inte var bananflugor utan snarare sorgmygg. Likt den värsta epidemi spred de sig från den ena blomkrukan till den andra och min gamla hederliga bananflugefälla (balsamicovinäger+vatten+diskmedel) kom till användning igen. Fick dock tömma och göra om nästan varje dag under ett par veckor. Jag har inte varit med om något liknande tidigare. Jag som till och med tyckt det varit mycket bananflugor här tidigare.
rester av sorgmyggslarver?
Dessutom slutade jag vattna men eftersom det trots allt var liv i två krukor så har jag nu äntligen planterat om. I ny jord. För efter lite efterforskning antar jag det var den ekologiska jorden jag planterat mangokärnorna i som var boven i dramat då ekologisk jord har större risk (chans?) att innehålla småkryp och skadeinsekter än vanlig plantjord (som finns i mataffärer men som numer, iaf där jag bor, är utbytt mot e-jord). De övriga mangokärnorna var svarta och delvis genomruttnade. Kanske hade sorgmyggen festat loss en del på dem också. Något konstigt har i alla fall hänt med den andra plantan som är rätt deformerad i bladen.
Eftersom mangoträden trivs i mer tropiska regioner är knappast mitt inomhusklimat eller utanför i odlingslotten så optimalt för att odla mango. men lite levande grönt i fönstret skadar aldrig. Säkert är det många som själva satt avokado och visst är den väl lite lik?

***

3 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Usch, vad trist det är när man får fullt av sådana besökare bland växterna. Skrev lite om dem på min facebook-sida efter att du hade skrivit där. De är svåra att bli av med, man kan bekämpa dem biologiskt, men det kostar en del och man måste vara ihärdig. Jag skulle göra som du, försöka att torka ut (utan att växterna dör) och ställa ut någon blandning som din. Annars var det fantstiskt att din mangokärna tog sig. Det är kul att plantera kärnor, har inte gjort det på länge - så det kanske är dags att testa det igen.

Fröken Dill sa...

Wow, vad häftigt med ett mangoträd. Det vill jag också ha!

Åsa sa...

Nässelblom och choklad - Oh, ja jag var ju ute och skulle fota bladen på solbrudarna (de var nästan helt uppätna) men har kvar bilderna i kameran. Något kom emellan. Ja, jag hade sex kärnor och i två krukor hade inget hänt. Jag skulle byta jord där med men de var alldeles svarta kärnor och några såg ätna ut. Gissar insekterna festat loss ordentligt. Nu håller jag tummarna att inga fler ploppar upp (trots att denna jord också är eko fast ett annat märke)

Fröken dill - Åh, jag tänkte på dig i morse!! (samtidigt som jag funderar på vad och hur jag ska fixa till det i min lilla odlingslott). Det är bara att plantera. Honungmango finns nog inte att hitta nu men andra mangosorter finns säkert.
Jag har ju sett och läst så mycket i din blogg sedan i somras men är riktigt usel med kommentarer nu.
Snurrar alldeles för mycket i skallen: Än mer hårda kontroller, redovisningar och allt vad det nu är med arbetsförmedlingen, a-kassan och så blev det hastigt och (o)lustigt ny operation mitt i alltihopa och ja, nej, det tar så mkt energi att hålla ihop sig själv nu.
Hoppas härliga hösten ska ge mig ny energi igen :)

Och du, vad sägs annars om bananplanta? Såg en på twitter som odlat en. Hade visst handlat frö på semesterresan. Något att fnula på till nästa säsong :)

Related Posts with Thumbnails