måndag 23 september 2013

Ännu en ugnsbakad aubergine

 Vet inte vilken gång i ordningen jag postar ugnsbakad aubergine men det är i alla fall långt ifrån lika många gånger som jag ätit dem. Så gott. Så enkelt. Den sköter sig alldeles själv i ugnen. Passar bra som (hyfsad) snabb måndagsmat, om en inte har rester kvar från helgen vill säga. Utmaningen med den ugnsbakade auberginen är att hitta på varianter av "topping" och eventuellt andra tillbehör.
Receptet här idag är något jag gjorde för två månader sedan, då vi var mitt i sommaren. Jag slog så att säga två flugor i en smäll och toppade auberginen med groddmixen, av mungbönor och soltorkade tomater, som jag gjort tidigare.


Ugnsbakad aubergine med böngroddsröra
1 port

1 aubergine
1 vitlöksklyfta
olivolja

1 ask mungbönsgroddar (ca 100 g)
2-3 bitar soltorkade tomater
1-2 tsk kapris
olivolja
flingsalt
timjan

oregano
eller andra örtkryddor av egen smak
ev rostad paprika

Skölj och halvera auberginen. Skär skåror i grönsaksköttet och lägg halvorna med skalsidan nedåt i en ugnsfast form. Riv en vitlöksklyfta och peta ner i skårorna. Krydda och ringla över en god skvätt olivolja. Ugnsbaka i 200 grader i 30-40 minuter.
Mixa under tiden ingredienserna till den råa groddröran.
Oftast arbetar jag i köket efter devisen "man tager vad man haver" så har du lite rostad paprika liggande hemma så mixa i den. Örtkryddor går över lag fint ihop med tomat enligt mig så krydda gärna efter egen smak. Kanske en skvätt pressad citron också.
Mängden olivolja beror på. Groddarna ger en förhållandevis blöt röra så det behövs inte så mycket olja till röran.
Ta ut aubeginhalvorna ur ugnen och lägg över på tallrik. Klicka över bönröran och servera omgående.  Kanske också med en skiva knäckebröd till.


Smaklig spis!

***

3 kommentarer:

Ann-Louise sa...

Konstigt nog så äter jag inte ugnsbakad aubergine särskilt ofta. Ska klämma in det denna veckan! Vet du förresten om man kan få tag på spaghettisquash någonstans i stan nu?

Fröken Dill sa...

Även jag är svag för aubergin. Väldigt god grönsak. Härom veckan lagade vi Tina Ahlins auberginrullar.
http://www.recept.nu/tina-ahlin/smaratter-och-tillbehor/gronsaker--potatis-och-andra-rotfrukter/cashewnotfyllda-spenatsticks-med-aubergine/
Vansinnigt goda!

Åsa sa...

Ann-Louise - Jag är sån periodare när det kommer till mat. Snurrar in på en råvara och äter den rätt mycket med olika smaksättningar osv. Sen tröttnar jag eller hittar ny råvara att snurra in på. Sen börjar jag om igen ;-)

Fröken Dill - Ah, de där verkade riktigt goda. För att inte tala om spenatsticksen. Gillar annars mina fyllda auberginerullar väldigt mycket.

Related Posts with Thumbnails