tisdag 16 juli 2013

Vackraste bönan i stan - Borlotti

Färska, okokta borlottibönor är nog de vackraste bönor av alla bönor. Påminner om den lika vackra auberginen. Sorgligt nog försvinner all den vackra marmoreringen när man kokar bönorna, oavsett de är färska eller torkade, och de antar en lätt grisrosa och rätt så tillintetsägande färg. Som tur är smakar bönan hundra gånger godare än vad den ser ut. Hittills har jag bara blötlagt torkade borlottibönor och kokat men för några veckor sedan hittade jag färska bönskidor!
Kanske säger det mer om min oförmåga till rörlighet och begränsningen till Göteborg jag har men jag kan inte minnas att jag tidigare stött på dem färska, här hemma. De är bara sådana jag sett på bilder, tagna utomlands. I tidningar. I kokböcker. Från bloggare ute i världen vars bilder vittnar om matmarknader en annan bara kan drömma om. Från andras semesterbilder. Det kan också hända att jag sett men att de varit så hutlöst dyra att jag lämnat dem därhän.
Nu köpte jag mig iaf en näve. Gick hem. Beundrade skidorna. Öppnade dem och beundrade de absolut underbart lätt blanka färska bönorna inuti. Plockade ur dem och beundrade dem lite till innan allt det magiskt vackra bokstavligt talat var bortkokat.
Vad gillar du själv för bönor? 

Gjorde en enkel pastasås av: 

cocktailtomater i olika färger
schalottenlök
olivolja
färsk dragon från odlingslotten samt 
salt och svartpeppar

Bladade sedan i de kokta bönorna med tomaterna, alldeles på slutet. Serverade med inget märkvärdigare än fullkornsspagetti.

Smaklig spis!

***

2 kommentarer:

Millas Hälsoblogg sa...

Har aldrig träffat på färska vad mumsigt:)

Åsa sa...

Milla - Ja, det var supergoda. Mjälla och fina. Tror de är rätt så ovanliga som färska här. Kanske kommer mer då vi äter mer och mer vegetariskt :)

Related Posts with Thumbnails