onsdag 10 juli 2013

Grön paus mitt i livet

Den pakistanska mangon är slut här hemma men bjuder ändå på en grön och skön paus mitt i livet. Det är dessutom inte riktigt tid för färsk grönkål men hade förmånen att få tag på en liten knippa under midsommarveckan vilken jag använde i ett par smoothies. Har du inte grönkål kan du istället mixa i bladspenat, mangold eller kanske svartkål (som förmodligen är lika svår att hitta som grönkålen nu men håll ut, snart är det skördetid så det står härliga till. 
Smoothie - Grön paus
1 port

1 avokado
1 liten pakistansk mango
1 stor näve grönkål
några blad basilika
några fler blad koriander
1 tsk macapulver
rooiboste till lagom konsistens

Mixa allt i mixer eller med stavmixer. Tillsätt lite vätska i taget tills du får önskad konsistens. Själv gillar jag lite tjockare smoothie vilket avokadon är ett utmärkt bidrag till. Beroende på ingredienser och/eller mängden vätska så blir det alltså ibland en tjockare och ibland en tunnare smoothie. Du avgör själv hur du vill ha den.

Smaklig spis!

***

1 kommentar:

Katarina sa...

Jag har några gånger gjort smoothie med spenat och tycker att det blir mycket gott! Har inte testat med grönkål, men kan tänka mig att det blir bra det också. Ha en bra dag!

Related Posts with Thumbnails