lördag 20 juli 2013

Cocktail-praliner

Sedan ett par månader tillbaka råder här (ost- och) smör- och bakförbud i Miss Meister's kök. Inte helt smärtfritt men börjar vänja mig nu. Den lilla klick smör jag tidigare använt i matlagningen är försumbar på det stora hela. Oljorna räcker gott och väl. Med bakförbudet följer alltså ett minskat kak- och bullintag liksom även mindre sockerintag för min del. Jo. Allt i jakten på att någon gång fysiskt få känna igen mig själv igen. Än så länge har inget synligt resultat gjort sig tillkänna. Men skam den som ger sig.
För är det något jag lärt mig under alla år med Taekwon-Don och den alltmer tärande arbetslösheten så är det uthållighet och inte minst okuvlig anda. I ständig motvind.

Det fullkomligt sväller över av hembakade godsaker bland bloggarna. Ibland måste jag aktivt undvika att uppdatera mig bland de i runda slängar femtiotal bloggar jag har koll på (önskar det fanns mer tid att ägna sig åt bloggarna!). Sötsuget blir nämligen allt för stort. Till och med så stort och starkt att jag festar till på ett par små praliner.
Strax innan midsommar då jag surfade runt lite fastnade jag återigen hos Moma's Kitchen, som gärna bakar och fixar sötsaker med rom i. Till exempel i den här tårtan. Så vad passade väl inte bättre än den lilla cocktail-pralinen Piña Colada av mörk ganache, ananas, kokosnöt och mörk rom, inhandlad på Berzelii choklad. De har ytterligare fyra praliner i sin cocktail-serie; Tequila lime, Champagne, Martini Nero och den vita Whiskey sour.
Dessvärre (eller turligt nog!) har de semesterstängt nu. 
Öppnar igen 5 augusti.

Trevlig helg!
***

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails