lördag 15 juni 2013

Redan före bloggarnas tid skrevs och sparades recept

Letade egentligen efter något annat men fastnade i min gamla fiolfax jag använde under 1990-talet och ända fram till 2000. Tydligen hade jag ett så kallat liv en gång i tiden. Svårt att relatera till idag. Känns som alla lappar, notiser, kom-i-håg-listor samt alla adresser och telefonnummer inte har med mig att göra. Som om att jag smygtittat i någon annans kalender. Inget av det eller dem däri finns kvar i mitt liv idag.

Förrutom en sak. Ett recept. Jorå. Och det var långt innan bloggarnas tid. För godsaker har alltid varit värt att skriva ner. Vem har inte handskrivna receptböcker hemma? För att inte tala om alla lösryckta handskrivna lappar från fester, fredagsfikor och diverse sociala tillställningar där mat har lagats och kakor bakats.

Receptet är till en efterrätt mamma lagade för längesedan. I vevan då papayan gjorde entré i de svenska butikerna, vilket var i början/mitten av 1990-talet. Till en början fanns endast de små  (inte så orange och saftiga i köttet som de stora) att få tag på. Därav den angivna mängden i receptet. Gissar det motsvarar runt 1/4 av en stor papaya. En riktigt god fruktblandning att äta till glass.

Het papaya och mandarin
2-4 port

1-2 papaya (små) eller 1/4-1/3 (stor)
2 clementiner (alt en liten burk mandariner)
1/2 röd chili
1 msk saft av pressad lime
1 tsk råsocker

Skala och skär papayan i sockerbitstora tärningar. Skala och klyfta clementinerna, alt häll av sockerlagen från burkmandarinerna, och blanda frukten med papayan.
Skrapa bort de vita kärnorna från chilin och finhacka. Pressa lime i en liten skål och tillsätt råsockret och den finhackade chilin. Rör om och låt sockret lösa upp sig.
Häll sedan över den skurna frukten och blanda om.
Servera till vaniljglass.

Vill du ha tips/recept på egen glass föreslår jag att du klickar dig hem till Helena Ljunggren's blogg så hittar ni under fliken "recept" en gedigen samling glassrecept. Om du å andra sidan gör som jag (köper färdig glass) skulle jag ändå vika en stund av min tid att kika runt på hennes blogg. Enkom för hennes grymma bilder.

Smaklig fika!

***

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails