lördag 1 juni 2013

Att lägga rabarber på rabarberna och göra en efterrätt med marängtäcke

Tack och lov är det ingen som lagt rabarber på mina rabarber. Än. Jag har blivit bestulen på så mycket här, i och runt mitt hem, så jag litar inte längre på någon.
Mina rabarberplantor verkar dock intakta men växer väldigt olika, trots att det bara är knappt två meter mellan dem. Den ena plantan får många stänglar varav flera är klena och vissnar bara bort. Den andra plantan får långa och kraftiga stänglar vilka ibland blir nära på för tjocka och träiga innan jag hinner skörda dem. Ett kärt problem. Ja, för vem har överhuvudtaget egna rabarber att plocka. Men som sagt, det var visst i Kungsladugård, Majorna, bara ett stenkast härifrån, de första odlingarna av rabarbern i Sverige fanns, så jag gissar det är därför de trivs så bra här på gården.

För några år sedan bakade en rabarberefterrätt jag själv aldrig gjort tidigare vilken snabbt blev en favorit. Tiden gick och den förblev obloggad. Dels för att jag fastnade i mitt allt för välkända bliddilemma (alldeles för många tagna bilder och inte en endaste bra. Inte ens någon med tillräcklig skärpa) men också för att jag helt glömde av när och var jag fick idén till efterrätten. Det kändes som att jag alltid gjort den och ingen blev den andra sig lik för jag höftade och bakade lite på frihand utifrån den där första jag gjorde.
Nu har jag äntligen rotat igenom tidningsurklipp, oändliga matnoteringar och "kom-ihåg-lappar" jag har till Miss Meister's mat och hittat min (självklara!) förlaga; Sött, sweet, dulce - desserter från när och fjärran av Anna och Fanny Bergenström (2009, Trio förlag).

Rabarber med maräng
2 port

250 g rabarber
1/2 dl socker, Fairtrade
en nypa vaniljpulver, ekologiskt Bourbon
1 msk smör, ekologiskt (till formen
2 äggvitor, ekologiska
2 msk socker, Fairtrade
flagad mandel

Skölj bort ev jord från rabarberstjälkarna och skär i (knappt lillfingerlånga) bitar. Smöra en liten ugnsfast form och lägg i rabarberbitarna. Blanda ca 1/2 dl socker och vaniljpulvret. Häll över rabarberbitarna och vänd om. Grädda i ugnen ca 10-15 minuter i 225 grader. Vispa under tiden äggvitorna hårt. Tillsätt sedan 2 msk socker, under vispning, och fortsätt vispa tills den blir glansig och tillräckligt fast marängsmet. Är du modig gör du "huvudtestet"*.
Ta ut rabarberna ur ugnen och bred över marängsmeten. Garnera med flagad mandel.Sänk ugnsvärmen till 175 grader och grädda ytterligare 5 minuter.
Låt svalna en kort stund och ät medan den fortfarande är ljummen.
***
Skulle du råka ha för mycket rabarber du varken vill eller hinner baka, safta och sylta så måste jag tipsa om det allra bästa en kan göra av rabarber. Förutom årets första rabarberpaj (vilken dock uteblivit i år) så är det allra godaste att spara en påse med rabarber i frysen.
Det är rena lyxen att ta och tina längre fram, sådär en kolsvart vinterlördag. När jag växte upp brukade mamma plocka fram just en sådan sparad påse med rabarber, lagom mycket till en rabarberpaj, som vi åt någon gång mellan jul och nyår. Inte alls det man förknippar med julmat men ack så gott att då få njuta av sommarens skörd.

Smaklig fika!

***
* Håll bunken med den vispade marängsmeten uppochned över huvudet. Stannar smeten kvar i bunken är den klar. 

3 kommentarer:

Katarina sa...

Rabarber är så gott och jag önskar jag hade egna plantor.

Fröken Dill sa...

Vilken supersmarrig rabarberrätt! Jag har flyttat min planta i år så den ska nog få vila från skörd. Vet att min granne, däremot har mer rabarber än hon kan äta så det är nog inga problem att tigga till sig ett gäng goda stjälkar!

Åsa sa...

Hovkonditorn - Åh, jag tänker på dig och alla dina rabarberrecept som jag lockas av. Har du balkong? Många här som balkonodlar i säckar och spänner. Funkar visst med rabarber :)

Fröken Dill - Ja, den är inte alls dum. Framförallt snabb och superenkel!
Om du bjuder grannen på efterrätten får du säkert ännu mer ;)

Har också flyttat mina för en del år sedan och lät dem vara. Året efter slog de till på stort och har fortsatt så. Det är bara att tacka och ta emot så länge de håller.

Related Posts with Thumbnails