lördag 6 april 2013

Fröfrallor i långpanna

Det blir inget sött lördagsgodis idag men väl hembakat. Bröd är inte min starka sida men det händer faktiskt att jag sätter en deg då och då. Oftast gör jag portionsbröd av något slag. Det blir lättast att frysa in. Eller snarare är det att föredra när jag ska tina brödet. Det är också utmärkt att ha några frallor på lut i frysen som jag kan slänga med när lunchlådan t ex innehåller soppa av något slag.

För många, många år sedan brukade jag baka långpannebröd efter ett recept som i princip löd: Bröd på en påse mjöl. Det var varken grekiskt lantbröd, chiabatta eller franskbröd som ju finns som färdiga brödmixar, (vilket förresten för mig är helt obegripligt varför de ens finns), utan mer relaterat till mängden mjöl. Hela två kilo. Ganska mycket med andra ord. Hur som helst, att baka bröd i långpanna tycker jag är smidigt då det är lätt att skära ut rutor till lagom portionsbitar. Har man ingen långpanna går det såklart lika bra att göra utan. Platta ut degen, skär rutor och lägg på vanlig plåt. För ett år sedan (! ja, jag betar av inlägg från min överfulla utkastkorg) bakade jag en variant på dessa fröfrallor, fast då i en långpanna.

Fröfrallor i långpanna
ca 20-25 st

50 g jäst
5 dl vatten
2 msk olja eller 25 g smör
1-2 tsk salt
1 tsk malen anis
1 tsk malen fänkål
1/2 dl linfrön
1/2 dl solrosfrön
1 dl 4-kornskross
2 dl grovt rågmjöl
7-9 dl manitoba cream (eller vetemjöl special)


Smula jästen i en bakbunke. Värm vattnet till 37 grader och häll sedan över jästen. När jästen är löst i vattnet så tillsätt oljan. Rör sedan ner linfrön, solrosfrön och 4-kornskrossen och sedan det grova rågmjölet. Blanda salt och kryddor med några deciliter av det ljusa mjölet och blanda i den övriga degen. Tillsätt nästan resten av vetemjölet. Arbeta degen med degkrokar ca 5-10 minuter. Är den för klibbig så tillsätt någon dl till.
Jäs degen under bakduk i ca 60 minuter. Tryck sedan ut degen i en bakplåtspappersklädd långpanna och skär ut rutor med en vass kniv. Behöver ej skära igenom degen helt. Låt jäsa under bakduk i ca 20 minuter och under tiden ugnen värms till 225 grader. Grädda brödet i ca 15-20 minuter och låt svalan på galler under bakduk. Bryt isär bitarna och servera till soppa, mellanmål, frukost eller varför inte ta med ut på picknick i vårsolen. Frys in resten i flera mindre påsar.


Smaklig spis!


***
Ursprung: 14 mars 2012

6 kommentarer:

Kim sa...

Det är vää-ääldigt sällan jag bakar bröd också. Men tilltalas av långpannebröd, smidigt att baka ut och grädda.

tina sa...

Jag som sitter här med stora baksuget, långpannebröd kanske vore något? Typiskt att det är fullt i frysen bara. Kram

Åsa sa...

Kim - Mycket enkelt. Slipper skära, väga och rulla till en massa frallor. Bara tryck ut degen i en långpanna. Klart. Som focaccia utan meck med oliver, peta hål och olja ;)
Enda risken är att det kan bli lite degigt i mitten så tryck ut lite extra åt sidorna, från mitten.

Tina - Gör som jag och "ät ur frysen" för att sen frosta av den. Sen är det bara att fylla igen. Har bakat vårens brödranson inom loppet av 12 timmar och fyllt på "frallförrådet" :)

em sa...

Tack för tipset - ett utmärkt recept för att bli av med manitoba creamen (om det nu heter så i bestämd form?) bakade till frukost i går, men jag gjorde en limpa av det. Ta'r mindre plats i frysen om jag skivar och fryser, än bulliga bullar.
Margaretha

Åsa sa...

Margaretha - Det har du så rätt i. Skivor tar mindre plats. Och tinar dessutom fortare. Brukade göra så förr men tycker brödskivorna blev så torra efter ett tag. Ett mellanting blir dessa platta rutor som tar mindre plats än runda frallor :)
För övrigt måste jag nog testa dina Sally Lunn. Aldrig hört om tidigare men det finns uppenbart en hel del engelska bloggar som bakat Sally Lunn.

em sa...

Åsa,
Ja, bröd kan bli lite tråkigt när man tinar upp det. Jag har ett glas med vatten stående i mikron, och när jag tinar bröd så ställer jag en korg med brödet ovanpå glaset. Jag tycker det blir en aning bättre.

Har nyss ätit en varm potatis & linssallad med "dina linser". Det passade de väldigt bra till.
Margaretha

Related Posts with Thumbnails