torsdag 28 mars 2013

Torkade bondbönor. En sönderkokad historia.

Tidigare i vintras gjorde jag ett efterlängtat återbesök på Indian Food House vid Backaplan. Där fick jag syn på en påse torkade bondbönor vilket jag aldrig sett tidigare. Bondbönor som ju hör sommaren till och har bara köpt färska. De är bara så där ljuvligt goda. Särskilt då en göre sig besväret att pluppa ur de illgröna skatterna från skalet. Men det är en relativt dyr böna på grund av sina tjocka skidor och som sagt, vill man åt den innersta skatten och slänga bort skalet (som faktiskt också går att äta efter det bönorna kokat en stund) så blir kilopriset till slut väldigt, väldigt mycket mer än vad bönskidorna säljs för. Inte utan att jag blev nyfiken på de torra.

Så var det då dags att använda dem. De låg i blöt över natten och på morgonen började jag trycka ut innerbönan. Lättare sagt än gjort. Ungefär hälften gick ok. Resten fick åter ligga i blöt några timmar. Med lite hjälp av en kniv var jobbet klart och det var dags att koka dem. Enligt instruktionen på påsen ska de koka 1- 1 1/2 timma. Efter 35 minuter såg det ut såhär i kastrullen: 
Jag tror aldrig någonsin att jag känt mig så förvirrad i köket. Jag började undra vad jag egentligen kokade. Eller om jag värmt någon soppa (som är slut) från frysen. Nu tänker ni att det är de oskalade bönorna som skulle koka så länge men det står faktiskt att man kan skala dem efter blötläggning och sen koka. Färska bönor, utan skal, skulle bara klara några minuter innan de kokas sönder men dessa var knappast mjuka och mjälla efter att de legat i vatten så jag misstänkte inget. 
 
 

Det blev inget av med de bondbönorna.
Kanske att jag orkar göra om hela proceduren igen. Någon gång.
Är det någon annan som prövat? Hur gjorde du i så fall?
***

4 kommentarer:

em sa...

Nej, jag har bara gjort halsband av torkade bondbönor, vilket inte är riktigt samma sak.
Och bara ätit riktigt nyskördade bönor - nästan så jag blir sugen på att pilla ner ett par bönor i jorden snart. Om inte annat så är de ju vackra när de blommar.
Margaretha

Nässelblom och choklad sa...

Bondbönor är bland det godaste som finns. Tyvärr inget jag äter särskilt ofta heller både pga pris och jobbet med dem, men smaken är verkligen god. Trist att de torkade bönorna inte var särskilt användbara. Ha en bra helg!

Kristiina sa...

Tråkigt !!!! Men ha en bra dag andå !!! :)

Åsa sa...

Margaretha - Ah, halsband av bönor har jag aldrig gjort. Och visst, inget går upp mot alldeles nyskördade bönor. Större delen av året är jag dock tvungen att blötlägga och koka torkade eller köpa djupfrysta färska.
Gjorde ett försök förra året att så bönor men de blev inget av plantorna och dog så fort jag planterade ut dem.

Nässelblom och choklad - Ja de är verkligen goda. Kanske just för besväret som en uppskattar dem extra mycket. Men visst, priset är ju orimligt med tanke på hur mycket skida och skal man måste slänga bort för att komma åt det goda. Kanske att jag låter bli att skala resten. Kan ju inte slänga bort halva påsen.

Kristiina - Tack detsamma!

Related Posts with Thumbnails