lördag 23 mars 2013

Rått lördagsgodis med pekan- och makademianötter

Ingen lördag utan lördagsgodis. Det här receptet har jag hittat hos Hovkonditorn. Dock är det något modifierat och jag har bytt ut några nötsorter. Hade heller inga mandlar hemma men mandelmjöl från Risenta gick ju lika bra.

Jag valde att skär ut pralinsmå bitar då de är riktigt energistinna godbitar och utmärkta att bjuda på efter maten. Större bitar går naturligtvis lika bra och passar kanske bättre då som mellanmål.

Rå pekan-makademia-espresso- och chokladbitar 
ca 60 små bitar

1 dl pekannötter
1 dl makademianötter
1,5 dl mandelmjöl
3,5 dl urkärnade färska dadlar
1 dl kakao
1 tsk espressokaffe
en nypa salt

Mixa nötterna till mjöl. Blanda sedan i kakao, kaffepulver och salt. Mixa dadlarna för sig. Blanda sedan för hand (eller med hjälp av en gaffel) de mixade dadlarna med nötmjölet. Platta ut smeten med händerna eller med en kavel, ca 5 mm tjock. Använder du det senare så lägg smeten mellan smörpapper/bakplåtspapper. Tryck ut bitar med pepparkaksformar (blir inte så många då) eller skär små rutor med kniv. Förvara i kylen eller till och med frysen.

Servera till kaffet.

Smaklig fika!

***

9 kommentarer:

Katarina sa...

Mums och jag vet att de är goda :) Roligt att kunna inspirera.

Åsa sa...

Hovkonditorn - Ja de är så goda att jag får gömma dem så jag inte äter upp alla själv innan gästerna kommer. Hela din blogg är full av inspiration. Hinner bara inte med att testa allt innan nya idéer dyker upp.

Ann-Louise sa...

Men gud vad smart att trycka ut degen & skära till den i små rutor. Betydligt enklare än att rulla till bollar & klockrent med tanke på smaksättningen. Jag kan tänka mig att de blir som råa, nyttiga kolor & vem gillar inte det?!

tina sa...

Det här tror jag bestämt att jag gillar (utan att ha smakat). Lördagsgodiset missade jag. Funkar dom även som söndagsgodis tro?

Kram!

Åsa sa...

Ann-Louise - Visst är det! Exakt så lite kolakänsla över dem. Går hur fort som helst att göra. Så kan man också "toppa" dem med rostade sesamfrön/kokosflingor osv istället för som man rulla bollarna i.

Tina - De funkar absolut som söndagsgodis. Till och med som söndagsfrukost ;-)

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Sådana här godisbitar är perfekta som godis!

Nässelblom och choklad sa...

Det låter hur gott som helst! Makademianötter är så goda, synd bara att de är så dyra. Ska absolut pröva att göra dessa och kika in hos Hovkonditorn också.

Åsa sa...

Marja - Eller hur.

Nässelblom och choklad - Ja pröva! Du kommer inte bli besviken. Hovkonditorn använde valnötter och pistage; mindre dyra än makademia. Men jag hade köpt drygt 1 dl och skulle ha till en annan grej som aldrig blev av då jag inte fick tag på en annan ingrediens. Så de blev liksom över och jag ville använda innan jag proppade i mig alla själv på stående fot.

Kristiina sa...

Dessa var ju så goda !!!!

Related Posts with Thumbnails