tisdag 19 februari 2013

Råkosttallrik

Som vanligt plockar jag ihop flera olika idéer när jag ska till att fixa lunch och middag. Inte sällan något jag just läst från en blogg, sett i butiken eller för all del snappat upp från något av alla oändliga matlagningsprogram. Den här råkostsalladen började ta form då jag först såg Kristiinas franska sellerisallad. Så nästa gång jag gick till affären köpte jag en rotselleri. Såsen i Kristiinas recept är ju inte helt olik dragondressingen till de stora vita bönorna så väl hemma igen vispade jag till just den dressingen. Och fort gick det för istället för att riva grovt så körde jag både selleri och äpple i mixern. Och vips så var lunchen klar.

Råkosttallrik
1 port

200 g rotselleri
1/2-1 grönt äpple
en nypa torkad dragon
flingsalt
svartpeppar 
1 tsk fänkålsfrön

DRESSING
1/2 tsk dragondijon

1/2-1 tsk vitvinsvinäger
rapsolja tills det blir en lagom tjock dressing

Rosta fänkålsfröna i torr stekpanna och ställ åt sidan att svalan. Vispa ihop dressingen. Skala och skär rotsellerin i bitar. Ta bort kärnhuset från äpplet och skär i bitar. Riv grovt eller mixa i mixer med salt och peppar. Blanda ihop rotselleri och äpple med dragondressingen och toppa med de rostade fänkålsfröna.

Smaklig spis!

***

2 kommentarer:

Kristiina sa...

Bra !!!!det är ju här det går till när man får sina idéer...:)

Åsa sa...

Kristiina - javisst. Det dumma är bara att jag så många gånger struntar i att skriva ner ingredienser - och mängd! - vilket gör att det sällan blir bloggat. Men, men, huvudsaken är att jag får mat i magen ändå.

Related Posts with Thumbnails