onsdag 27 februari 2013

Pak Choi ftw och löksås att dö för

För några veckor sedan såg jag i förbifarten ett inslag på tv, minns varken vilket program eller kanal, som jag inte kunnat släppa. Inslaget handlade om gigantiska växthus, kombinerat med kontorsbyggnader. Vilken briljant idé. Plantagon, ett konsultföretag inom stadsodling, förestår att bygga ett sådant i Linköping. Idén presenterades under årets Urban Agriculture Summit i Linköping. Att de ska odla just Pak Choi framgår inte riktigt men jag gissar det kan ha att göra med att Plantagon har uppdrag både i Singapore och Shanghai som håller på att starta så kallad vertikalt växthus. Hur som, vi kan nog räkna med att det i framtiden kommer finnas gott om pak choi i butikerna.

På tal om pak choi måste jag säga att jag blev glad då jag för några år sedan upptäckte de små "portionsstora" knippen av pak choi i min mataffär. Det var mer eller mindre stapelföda då jag bodde i Santa Barbara. Köpte varje vecka på Farmers Market.
Ångkokad pak choi med salta sesamfrön och granatäppelvinäger
Pak choi är god att äta rå i sallader men vanligtvis ångkokar jag den och äter till vad som nu faller mig in. Det kan vara potatis och svampstuvning, pasta och tomatsås med kikärter eller som nyligen då jag tinade två grönkålsknyten jag hade i frysen och med den allra godaste löksåsen jag vet - vilken jag till min förskräckelse just inser att jag aldrig bloggat om! Receptet är hämtat ur en av mina små naggande goda och för omvärlden rätt okända kokböcker: Mat för liv och hälsa (2000) av Nic Rowley och Kirsten Hartvig och jag kan bara inte hitta det någonstans i bloggen nu.
Receptet lyder som följer: 

Löksås att dö för
4 port

2 msk olivolja
225 g lök
2 msk sojasås
2 msk vetemjöl (maizena går också bra)
4 dl grönsaksbuljong
1 dl sojamjölk
flingsalt och svartpeppar efter smak

Skala och finhacka löken ordentligt. Jag har gjort såsen med både gul lök och scharlottenlök. Ibland hackar jag ner en vitlöksklyfta också.
Hetta upp olivoljan och fräs löken till den blir mjuk men inte brynt. Tillsätt sedan mjölet och sojasåsen under omrörning så att mjölet inte klimpar sig. Häll sedan på grönsaksbuljongen, lite i taget, och rör om hela tiden.
Låt såsen sjuda och puttra lite i några minuter. Tillsätt sedan sojamjölken och koka upp såsen under omrörning. Smaka av med salt och peppar. Då både sojan och grönsaksbuljongen ger mycket sälta brukar jag vara försiktig med saltet så smaka gärna först innan du saltar.
Klart.

Smaklig spis!
Mer pak choi åt folket!

***

2 kommentarer:

Görel sa...

Jag känner mig inte riktigt redo att lämna jordelivet än, men den här löksåsen måste jag göra hur som.

Åsa sa...

Görel - Haha, nä det är du såklart inte! Kommer bara på mig själv att jag lagar såsen på tok för sällan. Kan äta den med sked!
Går bra med vetemjöl och vanlig mjölk också. När jag halverar receptet använder jag ändå samma mängd soja. Och är försiktig med buljongen för jag vill ha såsen lite mer tjock än tunn.

Related Posts with Thumbnails