lördag 9 februari 2013

Jitterbuggare

Mormors signum
Snart går jag in på mitt sjunde år som matbloggare och har i relation till vad jag bakar bloggat väldigt lite om kakor och andra sötsaker. Som bekant är att bakning av både bröd och sötsaker göres med en noggrannhet på milligrammet. Tvärtemot vad jag gör. Jag höftar hej vilt och är dessvärre riktigt urkass på att skriva ner till exempel vilken "ny" ingrediens jag använt eller vilka mått det var.
Men ibland händer det att jag plockar fram den gamla godingen. Sju sorters kakor. Kakbibeln från 1945, tryckt i över 3 miljoner ex som förmodligen finns i vart och ett av hushållen i vårt avlånga land. Mitt exemplar är tryckt 1994 och är den sjuttiotredje upplagan. Gissar den givits ut fler gånger sedan dess.

Vad passar väl bättre att göra då än mormors allra godaste, när det var dags för finfika. Och det var inte med vad som helst dessa "nygamla" kakor fick slåss om utrymmet utan det var godsaker från bästaste gänget matbloggar som hade samlats på ett matsalsbord, någonstans i stan. Där fanns morot- och linssoppaquinoapuckar med rosmarin och citron, bretzels med senap, mandel- och ostbullar, grönkål- och ädelostspaj, ambrosiakaka, schackrutor och perfekta mandelmusslor.

Jitterbuggare (Recept från Sju sorters kakor, 1994, s 100)
ca 50 st

MÖRDEG
4 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
200 g smör
1 äggula
(ev en nypa vaniljpulver - ej i originalreceptet)

FYLLNING
2 äggvitor
4 msk socker

Blanda mjöl, socker, smör och äggulan till en deg. Dela mördegen i två delar och låt vila i kylen en stund.
Vispa äggvitorna hårt. Först utan socker och tillsätt sedan, under fortsatt vispning, lite socker i taget. 

Kavla ut mördegen till två ca 1/2 cm tjocka rektanglar, 16 x 30 cm. Bred marängsmeten (fyllningen) på de båda bitarna. Rulla ihop som en rulltårta och ställ dem kallt en stund.
Sätt ugnen på 175 grader. 

Skär rullarna i ca 1/2 cm tunna skivor och lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt. Grädda mitt i ugnen 12-15 minuter. Låt svalna på galler. 


Smaklig fika och trevlig helg!


***

1 kommentar:

Kristiina sa...

dessa är så goda !!!!
Började tänka på "gammla" saker som man gjorde förr och var då tvungen att baka en klassisk Toscakaka..tidigare bakade man det 1 gång/vecka...

Related Posts with Thumbnails