torsdag 28 februari 2013

Butternut- och rotsellerisoppa

Ännu en soppa av butternut-pumpan. Jag har hittat bilder i datorn på en butternut jag köpte för fyra, fem år sedan. Tror inte jag riktigt fattade grejen då. Hittar inga nedskrivna recept eller ens några bilder på mat jag då lagade av den. Det är först nu de senaste åren som både pumpa och inte minst sötpotatis verkligen tagit klivet in i Miss Meister's kök. Att ugnsrosta rotsakerna är vanligtvis så mycket godare än att koka. Även för soppor. Jag kokar knappt längre soppor i kastrull utan ugnsbakar alltid råvarorna först och mixar sedan med buljong, kokosmjölk eller vad jag nu väljer att ha för vätska för soppan.

Butternut- och rotsellerisoppa
många portioner

1 butternut (ca 600-700 g)
1 rotselleri (ca 400 g)
ev ett par vitlöksklyftor
olivolja
timjan
salt
1,5 l vatten/grönsaksbuljong
dill
ev Smetana


Skala pumpan och rotsellerin. Skär i rätt så grova bitar och lägg i ugnsform. Häll över olivolja och krydda med timjan och salt. Baka i ugnen på ca 200 grader i ca en timma eller tills pumpan och rotsellerin är tillräckligt mjuka för att mixas till en soppa. 
Koka upp vatten och förbered grönsaksbuljongen. 

Ta rotsellerin och pumpan ur ugnen och för över till en rymlig kastrull. Tillsätt grönsaksbuljong och mixa direkt i kastrullen med hjälp av en mixerstav. Tillsätt mer buljong efter hand och fortsätt mixa i grönsaksbuljongen till soppan har den konsistens du önskar.  
Själv gillar jag soppan rätt så tjock och krämig och använder inte alltid all grönsaksbuljong. Brukar dock koka upp mer buljong för att slippa pytsa i kallt kranvatten om jag måste späda den mer. Just soppan på bilden är tunnare än vad mina soppor vanligvis är.
Toppa med finhackad dill. För ickevegansk soppa så är det gott med en klick Smetana i också. Servera med nybakat (knäcke)bröd. 

Smaklig spis!

***


Ursprung: 19 juli 2012

3 kommentarer:

Amy's piece of cake sa...

Butternutsoppa är ju så gott men med kombon rotselleri har jag inte testat, låter spännande!

Charlotta Ljungblad sa...

Oh, toppen! Jag är inne i en allvarlig soppa-period just nu - igår gjorde jag linssoppa med citron - galet gott!

Åsa sa...

Amy's piece of cake - lite söt blir den men bara buljongen är salt och har man vitlök i blir det bättre.

Charlotta - Soppor är lätt underskattade och blir ofta så godare än förväntat.
Om man kokar soppa på vatten/buljong (alltså med div grönsaker men utan kokosmjölk/mjölk/grädde) så kan man mixa i stora vita bönor så blir den lite tjockare/krämigare. Bra vegovariant.

Related Posts with Thumbnails