måndag 7 januari 2013

Varm rödkålssallad

Då är 2013 års sju första dagar snart till ända. Det är ingen idé att tugga på som en rosa batteristinn kanin om hur jag ogillar denna tiden på året. Av tusen och en anledningar. Vissa år värre, andra bättre. I slutet av 1990-talet då jag pluggade på Pedagogen var det något som hände med mig som jag inte riktigt varit med om tidigare. Jag började gråta i tid och otid. En dag då jag fick en panikattack var jag tacksam en vän var med och kunde hjälpa mig. Jag tappade liksom andan och kunde inte fortstätta nerför stigen från utkikstornet som vi nyss lämnat. Sakta och (o)säkert satte jag ena foten framför den andra, med vännens stöd under armen, och tillsammans tog vi oss ner. Och så smått fick jag tillbaka normal andning igen. Sedan dess har livet inte varit sig likt.

Att livet går upp och ner är självklart. Att en i livet möter både med- och motgångar är kanske inte helt oväntat. När motgångarna bara staplar sig och medgången lyser med sin frånvaro händer det titt som tätt att jag får svårt att andas. Tårarna går inte längre att hålla tillbaka och dämningarna brister. Jag har lärt mig mycket under året men jag lär mig aldrig hur grym, förnedrande och omyndigförklarade arbetslösheten i dagens iskalla Sverige är. Aldrig.

Så med 751 kronor och 84 öre på kontot ska jag nu ta mig igenom januari. En vecka har gått och hittills har jag köpt en mjölk. Det kommer med andra ord bli "gammal skåpmat" en tid framöver. Tur för er att jag har ca 100 inlägg i draft här i bloggen. Klassisk rödkål i all ära men den är god rå i sallader, som coleslaw, som stekt till lunch eller i varm rödkålssallad som idag.

Varm rödkålssallad
1-2 port

250 g rödkål
en näve (10-15 st) brytärtor/sockerärtor
olivolja
2 msk granatäppelsirap
1 msk soja
ev lite salt (smaka av först då sojan är salt)
Chili Explosion (eller annan chilikrydda av eget val) efter smak
1 apelsin
1 blodapelsin

Strimla rödkålen och stek långsamt på medelvärme. Se till att inte bränna. Slå ev på lite vatten. När kålen börjar bli lite mjuk så häll över granatäppelsirap och soja. Fortsätt stek på låg/medelvärme. Skölj och skär ärtskidorna på mitten. Blanda i rödkålen. Krydda efter smak. Skär skalet av apelsinerna och skär dem i skivor/bitar och blanda i den varma rödkålssalladen alldeles på slutet. Stäng av plattan men låt stekpannan stå kvar en stund på eftervärmen innan den serveras.


Smaklig spis!
***

4 kommentarer:

tina sa...

Här kommer en kram. Kanske inte så mycket, men lite.
<3

Katarina sa...

Salladen ser god ut! Kram från mig också!

Paula sa...

Tack för en fin och ärlig text. Jag vet hur det är att leva på lite pengar. All pepp till dig!

Åsa sa...

tina - Tack! Vad skulle jag göra utan alla virtuella kramar... <3

Hovkonditorn - Tack till dig med. Kan nästan tycka skenet bedrar. Alltså, jag och mobilkameran är inte särskilt bra vänner och jag tycker den smakar mycket bättre än vad den ser ut.

Paula - Välkommen hit till mitt lilla fönster mot "världen". Tack för din uppmuntran!
Ja, det är tyvärr alldeles för många så måst erfara detta med lite pengar. För det mesta går det bra. Har lärt mig rätta mun efter matsäck så att säga men när man år ut och år in lever i gränslandet så blir det ibland extra svårsmält. Tur en kan koka soppa på spik ;-)

Related Posts with Thumbnails