fredag 21 september 2012

Rödbetslasagne

 
När man lever i och sköter om ett enkvinnashushåll är det inte alltid helt lätt att planera maten. Det blir alltså inte oväntat samma mat under en period. I alla fall om man gör som jag och kokar flera deciliter kikärtor åt gången. Trots att det sen inte blir en och samma rätt av dem så är en sak i alla fall säker. Det blir mycket kikärter påföljande dagar efter storkoket. Samma sak om jag t ex köper en bit tofu eller halloumi. Till skillnad från de ovan nämnda bönorna, som jag även portionsvis fryser in, är tofu och ost färskvara som jag ogärna fryser in. Dessutom är mängden i förpackningarna ofta tillräcklig för två, tre portioner till mig. Inte sällan har jag dessutom storartade planer vid själva inköpstillfället och senare visar det sig att tiden inte räcker till att få klart allt inom rimlig tid.

Om jag t ex köper en burk kokosmjölk på 400 ml måste jag laga något som behöver just 400 g eller helt enkelt fixa fler rätter som alla behöver mer eller mindre kokosmjölk. Varför inte hellre köpa miniburkar (165 g) av kokosmjölk då, undrar ni säkert. Nä, för att kilopriset är det dubbla mot burken på 400 ml. Däremot, om jag nu köper en kokosmjölk modell större men inte använder allt är risken stor att den hinner bli sur och åker ut i slasken, så skulle den mindre burken vara mer ekonomisk. Så för en enkvinnashushåll med i princip obefintlig ekonomi spelar val av produkter roll.
Detta är bland annat en av orsakerna till att jag sällan handlar färsk pasta. Men ibland faller jag för frestelsen och då blir det till att vara uppfinningsrik och göra olika rätter av samma sorts pasta.

Först ut var den snabba och enkla grönsakslasagnen. Sen blev det samma rätt en gång till. Tredje rätten blev en rödbetslasagne. Enligt förpackningen på den färska pastan ska lasagnen tillagas 20 minuter i ugnen men då med den klassiska béchamlsåsen. Jag föreslår dock att koka den platta pastan ett par minuter först för att sedan laga klart lasagnen i ugnen.

Rödbetslasagne med ricotta
1-2 port

3-4 kokta rödbetor
4 st lasagneplattor
olivolja
125 g ricotta 
flingsalt
svartpeppar
2-3 tsk Heureka! - Grekisk blandning från Herbaria (kryddor som ingår är bland andra rostad lök, paprika, oregano, vitlök, timjan, kummin, rosmarin, spiskummin m fl. Se mer om Heureka! och övriga kryddor i serien Medelhavsköket)



Koka lasagneplattorna ett par minuter. Skiva den redan kokta rödbetan i halvcentimetertjocka skivor. Blanda salt, svartpeppar och övriga kryddor med ricottan. Häll av vattnet och täck den olivoljedressad botten av en ugnsfast form med två av lasagneplattorna. Lägg sedan i rödbetsskivorna och bred över den kryddiga ricottan. Täck alltsammans med de två sista pastaplattorna. Ringla olivolja på toppen och grädda i ugnen på 200g i ca 10 minuter.

Servera omgående. Gärna tillsammans med en linssallad eller varför inte med en sallad av tomat, avocado och ärtskott.


Smaklig spis!


***


Ursprung: 7 september 2012

2 kommentarer:

Katarina sa...

Rödbetslasagne låter riktigt gott!

Nässelblom och choklad sa...

Wow, så gott det låter - perfekt höstmat! Rödbetor och ricotta.....mums. Just kokosmjölk brukar jag frysa in i miniburkar som rymmer 1 dl. Det fungerar bra om man ska använda den till en gryta eller liknande. Ha det finfint!

Related Posts with Thumbnails