lördag 11 augusti 2012

Lördagsgodis och längtan till Lazy Acres


Första gången jag fick syn på dessa i mitt tycke festliga frukter var i Santa Barbara för över tre år sedan. På Lazy Acres Market, min absoluta favoritaffär, och där döpta till Donut Peaches. Dem på bilden ovan är istället platta  nektariner. Det vill säga utan ludet skal. Något svenskt namn har jag inte hittat så jag kallar dem helt enkelt för platta persikor och nektariner. Smakmässigt känner jag ingen skillnad mot vanliga runda persikor och nektariner. Men visst ser de i alla fall riktigt läskande ut. Bästa lördagsgodiset under en varm sensommardag på stranden!
Lazy Acres är för övrigt en butik jag allt som ofta drömmer om och längtar till. Det är nästan att jag vill resa tillbaka enbar för den butikens skull. När jag första gången jag satte foten i den var det som att komma till himmelriket. Eller njae, kanske inte riktigt men de är en butik utöver det vanliga. Allra först möts man av hyllmetrar med gryn, frön, nötter och torkad frukt likt den värsta godishyllan. Man handlar alltså allt i lösvikt. Där finns påsar och särskilda klämmor man skriver ner varans PLU-nummr på. 
Frukt och grönsaker i gross och parti. När aptiten och begäret efter mat av en kanske inte helt outgrundlig anledning verkar blir outtömlig på Lazy Acres är det som vegetarian lätt att förköpa sig. Att det dessutom inte finns en vara i butiken som inte är ekologisk gör inte saken lättare.
 
 
Är man nybörjare på det gröna området finns där hjälp att tillgå. Förutom den trevliga och kunniga personalen, som gärna hjälper till med vägledning och förslag på både råvaror och maträtter, så finns även en Fresh Produce Guide att bläddra i. Där finns de flesta grönsaker man kan tänka sig, var och en med en liten faktaruta med näringsinnehåll samt beskrivning om råvaran, hur den bäst förvaras och tips på hur man kan tillaga den.
Mina mobilbilder gör inte butiken rättvis på något sätt så kolla in bildspelet över frukt- och grönsaksavdelningen!
 
Som om detta inte var nog finns där allt annat man kan tänkas behöva. Det är svårt att riktigt sakna någonting efter ett besök där. Där finns nämligen, förutom det vanliga utbudet i en mataffär som mjölkprodukter, stapelvaror, kött och fisk, även öl och vin (som ju är vanligt i de flesta amerikanska matvarubutiker) och vill man nu inte laga mat själv finns en galet grym deli (låt dig förföras av bilderna på utbudet!) som säljer mat de lagar själva. Enbart med ekologiska och lokala råvaror. Där finns en kaffebar, ostdisk, bageri, blommor samt diverse köksutrustning och kokböcker. Och skulle man nu vara nära att försmäkta under sitt besök på Lazy Acres så finns där en absolut helt underbar Juice Bar att stilla sin törst vid.  
Som sagt. Där finns precis allt som gör en matglad bloggare lycklig :)

Nedan följer några bilder från butiken som jag lånat från deras hemsida


 
Lazy Acres Market is, by far, the very best and 
most outstanding grocery store I 've ever visited!

Standard lunch every Saturday
Så, finns det nu någon läsare där ute som råkar ha vägarna förbi Santa Barbara så kan jag starkt rekommendera dig att göra ett besök. Du kommer knappast att bli besviken!

Lazy Acres Market hittar du på:



***

6 kommentarer:

Katarina sa...

Låter som en drömaffär! Där kunde man spendera många timmar :)

Unknown sa...

Dina platta nektariner heter paraguayo och vi vräker i oss dem i Spanien på somrarna. Häromdagen såg jag att de nu också finns på Konsum Avenyn. Jag tror att de gav dem samma namn. Pöss!

Anonym sa...

Underbart! Ljuvligt att gå och titta och dofta och inspireras...

Ann-Louise sa...

Heaven if there was one. :)
Jag ä-l-s-k-a-r sådana affärer och vi får helt enkelt start en i Gbg.
Jag brukar köpa donut persikor på 4 grönt (Anedal) och tycker att de smakar mycket mycket mer än vanliga. De jag har köpt har vart otroligt söta så att man blir svag i knävecken...

Rasmus sa...

Plötsligt känns svenska butiker ännu ynkligare än de gjorde förut..
I bildspelet skymtade till och med buntar med maskrosblad i grönsaksdisken! Det är första gången jag nånsin sett att en butik säljer det!

Åsa sa...

Hovkonditorn - Ja, inte så konstigt att man blir hungrig under tiden ;)

Louise - Pöss! Tack för hjälpen. De finns på Hemköp hemma också men säljs ibland i paket om 4-5 st. Svindyra :(

franskmat - Ja, hittills har jag inte stött på någon affär här hemma som ens är i närheten av den typen som Lazy Acres, oavsett ekologiskt urval eller ej.

Ann-Louise - Jaaa! Tanken har malt i huvudet sedan många år tillbaka... Ah, var där nyligen men hade siktet på pakistansk mango och missade nog resten av utbudet. (och dessvärre var de stackars mango som fanns kvar inte av särskild god kvalitet så jag gick tomhänt därifrån)

Rasmus - Javisst, flera meter lång hylla med e n b a r t gröna blad av allehanda slag; kål, sallat, färska kryddor. Bara koriandern t ex i tjocka buntar :D

Related Posts with Thumbnails