torsdag 19 juli 2012

En dag som kräver sitt te

Godisskål fylld med tegodispresent från bästaste Pia

I vintras var det iskallt i tornrummet och jag satt, invirad i filt, med halsduk och handledsvärmare. Så i våras när solen vågade sig högre upp över horisonten tog det inte lång tid innan tornrummet förvandlades till en varm och lätt instängd plats att vara på. Periodvis var det som att sitta längs upp i en bastu när någon skopar vatten på de heta stenarna. Eller njae, kanske inte riktigt så hett då, men det känns väldigt tydligt i trappgången hur värmen stiger desto högre upp man kommer. De senaste veckorna har det inte varit någon värme att skryta med men ändå väldigt varmt och nästan lite kvalmigt här inne.

Idag är faktiskt första dagen jag nästan tycker det är lite kallt så jag har mittenfönstret öppet istället för det som är precis framför mig. Skulle ge nästan vad som helst för att få vara hemma och kura med en bra bok. Men det går inte så då är det tur att jag här har nedersta lådan full av te. För idag är sannerligen en seg och ruggig dag som kräver att uppbjuda alla krafter för att ta sig hela vägen igenom med sinnet i behåll. 

Alla Rooibossmaker är att rekommendera. Har inte hittat någon som säljer Nordqvist här hemma. Men så har jag inte heller letat sådär supermycket för jag handlar oftast te hos Indiska Thé & Kaffemagasinet (just nu Rooibos Blåbär & Lingon i koppen bredvid mig) Korsgatan 11 i Göteborg. För tillfället har jag så mycket te hemma att jag troligtvis inte hinner dricka upp allt själv innan en och annan sort tappar smak. Fast om vädret fortsätter såhär skulle jag inte bli förvånad om det snart är dags att fylla på te-förrådet igen.


Trevlig torsdag!

***

3 kommentarer:

LittleDessert - Recept och Webbshop sa...

Alltid lika gott med te! (:

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Jag tycker varje dag är en dag för te! Äslkar fruktteer och chai. På kvällen dricker jag vitt te för att undvika koffeinet.

Åsa sa...

LittleDessert - Så sant. Det går åt en hel del te ändå, året om. Tror inte det går att få för mycket te.

Marja - Oh, ja, Jag har ett fruktte som jag inte minns namnet på men det är supergott. Dricker annars mest Rooibos av allehanda smakblandingar, Har fem för tillfället ;o och så är det lakristeer, grönt te och så förstås det egenblandade med av stjärnanis, fänkål, kanel, färsk ingefära och lakritsrot :)

Related Posts with Thumbnails