söndag 10 juni 2012

Ugnsrostad färskpotatis med rabarber


Nypremiärerna av vårens primörer avlöser varandra nu i rasande fart. Senast i raden gjorde årets första färskpotatis entré i Miss Meisters kök. Otippat nog blev det inte min annars klassiska ljumna potatissallad med gurka och kapris, utan ugnsrostade de små raringarna med rabarber. Jorå. Rabarber och potatis visade sig vara en alldeles förträfflig kombination.Jag har gjort ovanligt lite sötsaker av dem i år, i princip bara rabarberpaj i portionsformar och ingen marmelad, kräm el dyl, och blev mer sugen att använda rabarbern i maten istället. I kall sallad är inget nytt men efter detta experiment har jag bara fått mersmak av rabarber i varm mat.
För ett par veckor sedan hittade jag i Två Dagar (lördagsbilagan till Göteborgs-Posten) ett recept på bland annat potatis och rabarber. Dock även med kött i. Senare i veckan dök fler potatisrecept upp i dito tidning på klassisk potatissallad, serverad med Crème fraiche och gräslök. Det hela föll sig därmed på så vis att jag, som vanligt, utan större koll på vikt och mått kokade ihop en egen soppa.
Trots att det fortfarande växer och frodas rabarber ute i min odlingslott, är kanske den allra intensivaste rabarbertiden redan förbi men kommer ni över några rabarber kan jag å det varmaste rekommendera denna rätt.

Ugnsrostad färskpotatis med rabarber
2 port

500 g färskpotatis
200 g rabarber
1 msk rörsocker
olivolja (eller rapsolja)
flingsalt
svartpeppar

Tvätta färskpotatisen och koka ca 5 min. Använder du större potatisar så dela dem gärna till mindre bitar. Häll av vattnet och låt ånga av sig en stund. Tvätta och skär under tiden rabarbern i skivor. Blanda med en matsked socker. Häll över olja och potatisen i en ugnsfast form. Blanda i de sockrade rabarberskivorna. Salta och peppra. Rosta i ugnen på 200 grader i ca 10-15 minuter. Servera med t ex lins- och vattenmelonsallad. 


Smaklig spis!

***

3 kommentarer:

tina sa...

Låter spännande! Hur många poäng 1-10?

Åsa sa...

tina - 11 ;-)

tina sa...

:-O Då m-å-s-t-e jag testa!

Related Posts with Thumbnails