fredag 8 juni 2012

Sallad av kålrabbi och citrus


Grapefruktens tid är kanske inte över (då de finns året runt i butikerna) men den, likväl som övriga citrusfrukter, uppmärksammas inte lika mycket nu under sommaren då vi istället välkomnar jordgubbarna, vattenmelonerna, bigarråerna, de färska aprikoserna och inte minst de efterlängtade nektarinerna!
Men om nu värmen kommer åter blir vi alltmer angelägna om att äta sval mat, till skillnad från tröstmatens risotto jag bloggade om nyss, och då är denna enkla saftiga sallad god till lunch, mellanmål eller tillbehör till det grillade.
En saftig och frisk sallad gör du på en apelsin, en grapefrukt och en kålrabbi.

Saftig sallad av kålrabbi och citrus
1 port

1 apelsin
1 pink grape
1 liten kålrabbi
flingsalt
olivolja
ev granatäppelsirap/vinäger

Skala kålrabbin och riv grovt. Skala och fileea apelsinen och grapefrukten. Det vill säga att du skalar och skär ut hinnfria klyftor av dem. Blanda ingredienserna i en skål. Ringla över lite olivolja. Salta. Skvätt eventuellt över några droppar granatäppelsirap alt. granatäppelvinäger/hallonvinäger.

Vårsol i Miss Meisters kök

Smaklig spis!

***



Ursprung: 14 april 2012

4 kommentarer:

Ann-Louise sa...

Finfin sallad hörru du! Granatäppelsirap har jag aldrig testat tidigare. Vart har du köpt din?

KIm sa...

Mitt första möte med kålrabbin var hemma hos dig ju! Och det blev absolut inte det sista... så jag får tacka och bocka för att du presenterade oss.

Kristiina sa...

Är nog smaskig men kålrabbi ??? Man kan nog ha granatäpple med eller blir det för mycket C-vitaminer. Vet ej om jag har ätit kålrabbi??!! Vad kan man göra med den???

Åsa sa...

Ann-Louise - Den hittade jag på hyllan med vindolmar Har twittrat dig bild och allt :)

Kim - Ja just ja :) Den är riktigt god rå i diverse sallader.

Kristiina - oh, nu blev jag förvirrad. En till Kristiina med två i? För Kristiina med Megane fick ju kålrabbi på skördefesten hos mig i höstas. Men är du en annan Kristiina så är kålrabbin väldigt krispig rå och smakar lite som mild rädisa.

Tror inte man kan få för mycket C-vitamin i kroppen. Färska granatäppelkärnor ligger i topp bland mina favoritsalladsingredienser!

Related Posts with Thumbnails