fredag 29 juni 2012

Linssallad, ugnsrostad färskpotatis och smetanasås

 
Så var det redan juni igen.Tre helger har redan hunnit passera och snart är det till och med juli. Trots att jag inte bry mig sådär särskilt mycket om vädret, det blir ju som det blir ändå, så är det inte mycket till sommarvärme att tala om. Första helgen på årets första sommarmånad var solig och fin och trots att kalla isvindar svepte över oss var det dags att ge sig på sommarens absoluta goding - färskpotatisen. Till den ugnsrostade färskpotatisen med rabarber gjorde jag en kall röra av:

Smetana
hemmaodlad gräslök och dragon
salt
svartpeppar

Dessutom blandade jag ihop en sallad av:

nykokta belugalinser
skivade rädisor
hyvlad morot och 
en grön bladmix (bladspenat, rucola, röd mangold och mâchesallad)
Droppar av valnötsolja och granatäppelsirap. 
Salt och ev örtkryddor (t ex oregano/mejram/timjan)


En dag tidigare i våras då jag hängde på Twitter så fladdrade @FontanaFood förbi med en ny produkt som jag tyckte lät superdupergod. Genast började jakten på den. Jag letade och letade i den ena mataffären efter den andra men utan resultat. Plötsligt en dag i sena maj så fanns den där. Den jag letat så febrilt efter. Bäst av allt i denna måltid blev alltså, förutom den förträffligt goda ugnsrostade potatisen med rabarer, Fontanas nya Gårdshalloumi av får- och getmjölk! Jorå, den var precis sådär god jag föreställde mig den. Inte riktigt så hård som den vanliga men heller inte så mjuk som Halloumi Orginal, en ny(gammal) produkt i nylanserad förpackning, som smälte för mycket i stekpannan. Sältan känns till en början något mildare än av vanlig sort men är inte mindre salt för det. Ja, nä, att beskriva smaker är inte min starka sida men när jag slår till och unnar mig lite ost igen så kommer jag definitivt köpa en ask Gårdshalloumi från Fontana.


Smaklig spis!


***

Ursprung: 3 juni 2012 (11 juni)

5 kommentarer:

Katarina sa...

Så gott! Halloumi är en favorit hemma hos oss också!

Matarkivet sa...

Ser verkligen fräscht och gott ut!

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Ser riktigt gott ut; linser är verkligen toppen i sallader! Och ja, nu är det redan juli till och med - det går SÅ snabbt!

Nässelblom och choklad sa...

Det låter gott, måste testa gårdshlloumin. Ät den vanliga varianten senast igår....Ha det så bra vännen!

Åsa sa...

Hovkonditorn - ja den och getost är i princip enda osten jag äter.

Matarkivet - visst gör det. Ibland blir jag förvånad när jag ser min egna tallrik ;-)

Alexandra - Åh, jag begriper knappt hur jag klarade mig före jag fick nys på belugalinser. Små svarta linser är inte alls samma sak. Och ja, det är helt otroligt men nu känns det nästan som att juli också snart är över!

Nässelblom och choklad - Jag tycker den var godare än vanlig. Inte riktig lika hård men ändå studs i. Svårt att förklara men skiljer sig lite åt från vanlig. Mkt god!

Related Posts with Thumbnails