fredag 18 maj 2012

Sötpotatisfalafel med avokado- och korianderröra


Det är ju detta med bloggsvackor. De går hand i hand med livets svackor. Det faktum att jag sedan i höstas är tvångsplacerad för att på heltid hos anordnare för i princip ingen ersättning alls har påverkat mig så oerhört mycket i vinter och nu under våren. Att Arbetsförmedlingen dessutom ständigt agerar över huvudet på mig får mig att tappa hoppet om, och tror inte längre på en bättre framtid. Så degenererande. Energin svajar likt den usla internetuppkopplingen på SJ:s X2000 mellan Göteborg och Stockholm. 

Så när jag för några veckor sedan fick syn på detta hos Lilla Matderiven som i sin tur hittat receptet hos My New Roots fanns inget annat att göra än själv ge sig i kast med sötpotatisfalafel. Ett uppsving i Miss Meisters kök minsann och äntligen får mina bloggläsare ta del av det. Jag hade bara en sötpotatis hemma och modifierade således receptet en aning. Dock tror jag potatisen var lite större än medelstor så nästa gång kommer jag nog ändra lite igen med övriga ingredienser. Dessutom fuskade jag med färdigt kikärtsmjöl från påsen i skafferiet. För att göra eget kikärtsmjöl behövs maskiner av annan kaliber än den stavmixer jag har.
Och det var inte bara jag som föll pladask för dessa godingar. Det gjorde nämligen Plommonet också. Såhär blev hennes godingar.



Sötpotatisfalafel
ca 25 små

1 stor sötpotatis
1 dl kikärtsmjöl
1 tsk spiskummin
1 tsk korianderfrön, malda
2 vitlöksklyftor, finhackade
1/2 pressad citron
salt och peppar
sesamfrön

Baka sötpotatisen i 220 grader i ca 45 min (tiden varierar såklart med storleken på sötpotatisen). Ta ut och låt svalna. Skala sötpotatisen och mosa i en bunke. Blanda i den finhackade vitlöken och pressa över citronjuicen. Blanda kikärtsmjöl med kryddorna och rör ner i den mosade sötpotatisen. Ställ i kylen minst en timma. Jag lät bunken stå där över natten.

Smeten ska inte vara för blöt. Tillsätt i så fall lite mer kikärtsmjöl. Forma till bollar med lätt hand eller med hjälp av skedar då det kan bli lite klibbigt. Rulla/vänd i sesamfrön och lägg på en bakplåtspappersklädd plåt. Grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 15 minuter.
Servera med kokta grönsaker och avokado- och korianderröra (se nedan)


Till min stora fasa glömde jag helt bort den färska koriandern! Fråga mig inte hur det gick till men som sagt, skallen är inte i sin skarpaste form nu för tiden. För att råda bot på det gjorde jag snabbt en kall röra att servera till de varma sötpotatisfalafelbollarna.


Avokado- och korianderröra
1 port

1 mogen avocado
1/2 dl turkisk yoghurt
flingsalt
svartpeppar
1/2 bunt färsk koriander
ev ngr stänk pressad citron

Skala och skär avokadon i bitar. Mosa med hjälp av en gaffel. Rör ihop med lite turkisk yoghurt. Salta och peppra. Stänk ev över några droppar pressad citron. Och till sist men absolut inte minst, rör i grovt hackad färsk koriander.


Smaklig spis!


***

4 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Det här låter såååå gott! Jag har inte ingredienserna hemma, men får komma ihåg att handla dem när jag kommer till den butik som jag vet har kikärtsmjöl. Jag har inte sett det på flera år, men nu verkar det finnas igen.

Åsa sa...

Nässelblom och choklad - Jaa, och vet du, jag tänkte på dig när jag gjorde dem. Tror säkert du kommer gilla dem. Kom också på en annan idé där du är inblandad - men avslöjar inget än. Det kommer i framtida bloggpost ;-)

Kim sa...

Snart får jag göra dessa jag med, för nu har jag dreglat hos er alla tre!

Åsa sa...

Kim - Det är inget att vänta med. Bara att hugga i. Och du, det gick alldeles utmärkt med färdigköpt kikärtsmjöl ;-)

Related Posts with Thumbnails