tisdag 1 maj 2012

Pannkakor till frukost

Vad passar väl inte bättre idag än att starta dagen med pannkakor och färsk frukt. Förra våren införskaffade jag för första gången blåbärspulver. Mest för att ha till blåbärsmacarons, på frukostyoghurten och som nu t ex då jag testat att göra blåbärspannkakor. Av någon anledning blir allt jag blandar i blåbärspulvret först sådär lite lila i tonen men den går den allt mer åt en grå och ganska oaptitlig nyans. Och så värst mycket smak vet jag inte heller om det ger, trots den ganska ansenliga mängden. Men men, blåbärspulver is da shit. Värsta supermaten så varför inte. Kan ju inte skada i alla fall tänker jag.

Jag använder mig av ett gammalt handskrivet recept som jag kopierat från mammas receptbok. Hennes receptbok (också handskriven) är fylld av diverse bakrecept som jag inte vet riktigt från vem eller var hon skrivit ner ifrån. Receptet på amerikanska pannkakorna skulle dock kunna vara från hennes amerikanska släktingar. Men jag är osäker. Säkert är ändå att en del recept använder måttet kkp=kaffekopp. Ett högst intressant mått. Intressant för att så många idag inte längre dricker kaffe ur en kaffekopp. Ni vet en sådan där kaffekopp med fat till. Vi bäljar i oss kaffe (latte) från stora glas och muggar. Jag äger inte ens några kaffekoppar med fat till. Så fastän jag säger att jag tar mig en kopp kaffe så är det alltid i en mugg jag dricker ur*. Som om detta inte var nog spinner tankekedjan iväg och ja, vad är egentligen skillnaden mellan en mugg och en kopp. När jag dricker te i en av mina muggar är jag benägen att kalla den för en tekopp men när det kommer till kaffet förvandlas den plötsligt till en mugg. Är det så att jag dricker kaffe ur tekoppar? Eller dricker jag te ur kaffemuggar? Nä. Jag blir inte klok på det.

Hur som helst brukar man räkna med att måttet kkp motsvarar 1,5 dl. Att det just handlar om amerikanska pannkakor här gör att jag visserligen inte kan låta bli att fundera över det amerikanska måttet cup som ju är nästan 2,5 dl (2, 3658... dl). Eftersom mjölkmängden i receptet inte är angiven på annat sätt än "till en ganska lös smet" kan såklart mjölmängden variera varpå både kkp och cup kan användas. Däremot tänker jag att mängden av de övriga ingredienserna passar bättre ihop med måttet kkp.


Amerikanska pannkakor med blåbärspulver


PANNKAKSSMET:
2 kkp vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1 msk blåbärspulver
1 ägg
2 msk olja/marg/smör
samt mjölk till ganska lös smet 
smör till stekningen 

TILLBEHÖR:
päron, kiwi, blåbär och hallon
lönnsirap
en kanna presskaffe
 

Vispa ihop och låt smeten svälla en stund. Lägg i en klick smör i stekpannan och när det smält klickar du ut några skedar smet. Jag får plats med tre åt gången men har du en större stekpanna så gör såklart så många som det får plats med. Smeten flyter ut lite men pannkakorna ska inte vara mycket större än ca 10 cm i diameter. Vänd efter 1-2 minuter och stek tills pannkakan är gyllenbrun. Servera med färsk frukt, färska bär och ev lite lönnsirap. Vill du riktigt lyxa till det har du kanske som Pickipicki gjort, egen granskottssirap. Kan bara föreställa mig det skulle smaka hur gott som helst på nygräddade blåbärspannkakor. Jag har bara smakat granskott en gång och det var i Sundsvall för exakt fyra år sedan. Vi serverades en cheesecake smaksatt med granskott till efterrätt. Den var gudomligt god.


Trevlig tisdag!

***


* Ett inlägg påbörjat dagen till ära - för exakt ett år sedan - så i dagsläget dricker jag inte kaffe och har inte heller gjort på drygt sju veckor. Dagen förra året började som beskrivet i inlägget men tog en annan mer sorglig väg under dagen och så blev det helt enkelt liggande. Garanterat är att dessa pannkakor fungerar vilken söndag som helst! Eller vanliga tunna pannkakor som vart dagens brunch.

6 kommentarer:

em sa...

Godmorgon Åsa,
Har man decilitermått, eller rättare sagt de rostfria måtten som rymmer 1/4 l, så finns det kaffekopp angivet på ena sidan, och 1½ dl på den andra. Annars vet jag att många misslyckats med amerikanska recept när de tolkat cup som kaffekopp. Eller också blir de besvikna på att rätten inte räcker till åtta personer som det står att det ska göra.
När det gäller blåbär, så är det ju samma sak med fläclarna som du beskriver - först lila se'n fult grå.
Margaretha
som nu
sätter på te

Alexandra sa...

Hej! Jag sökte efter edamamebönor på google och din blogg kom upp! I ett tidigare inlägg sen 2011 har ju en bild på dem. Kan inte du snälla tala om varifrån du fick dem? Jag har letat efter dem överallt i Malmö..

MVH Alexandra

Åsa sa...

Margaretha - Aha, sådant mått har inte jag. Förutom varierande decilitermått har jag ett på 2,5 dl där 1/2 och 1 cup är markerat på andra sidan. Har inget kaffekoppsmått alls. Och det värsta är att jag inte heller har några kaffekoppar i porslin. Dricker ju bara ur muggar jag.
Jag som är galen i lila blev först road av färgen men sen som sagt ser det gråa mest oaptitligt ut. Tur att skenet bedrar!

Hälsar Åsa som också tar sig en kopp te nu.


Alexandra - Åh, så roligt att du hittade hit när du letade efter de små vansinnigt goda edamamebönorna! Jag har fler recept med de bönorna - mina favoriter - och kanske har du inte hittat för det är faktisk vanliga gröna sojabönor. Redan 2009 skrev jag om dem och då hittade jag bara i asiatiska livsmedelsbutiker. Numera säljer Findus och kanske ICA:s egna märke om jag inte minns fel. Finns i frysdisken :)

Lycka till och smaklig spis!

Viktoria sa...

Hej! Jag provade blåbärspulver en del och visst blir färgen lite lila-grå... Dessa havrekakor blev goda vill jag minnas: http://kardemums.blogspot.se/2009/06/pyttesma-havrekakor-med-blabar.html.

Ang edamamebönor så har jag köpt dem många gånger i frysdisken i min ica-affär under märket ica selection, fast senaste tiden har de inte funnits. Nåt strul med leveranserna kanske?

tina sa...

Hihi, jag blir alltid lika arg när jag ska steka blåbärsplättar och smeten blir grå! ;-) Granskottssirapen ja, den måste jag göra om i år igen. Du med! Den är prima till just plättar!

Åsa sa...

Viktoria - ja smaken påverkas i alla fall inte negativt av blåbärspulvret. Får bara en betongliknande färg ibland.

tina - Ja, fast jag vet så tror jag att "nästa gång" eller om jag bara tar "lite mer pulver" så blir det blått eller iaf lila men icke. Grått är det.

Den var väldigt god vill jag minnas. Granskottssirapen. Kruxet för mig att göra egen r bara att jag inte har några granskott. Äger ingen skog heller och ja, om jag smyger iväg riktigt tidige en morgon till andra sidan stan och upp bland bergen kanske jag skulle kunna sno några från naturen :s

Related Posts with Thumbnails