onsdag 23 maj 2012

Gotländsk sparris

Nokia N9
 
Förra veckan norpade jag åt mig en svindyr knippe gotländsk sparris i affären. Eller ja, norpade och norpade, jag betalade såklart för den. Vanligtvis har jag inte råd att köpa så dyr mat men en knippe var jag bara tvungen att unna mig. Tunna, långa och mjälla stänglar. Inga hårda och träiga ändar där inte. Riktigt god grön sparris med andra ord. Nu kommer det lätt bli tråkigt att äta den lite tjockare men billigare gröna sparris. 
Som så många gånger förr stekte jag dem rakt uppochner i olivolja och skivad vitlök. Toppade med flingsalt och lite hyvlad parmesan. Kanske inte världens mest påhittiga sparrisrätt men jag tycker den är så vansinnigt god bara för sig själv.Dessutom ville jag njuta så mycket det gick av dyrgriparna och inte trixa till det för mycket.

När jag inte steker sparrisen som den är så färväller jag den lätt och blandar i en risotto eller i en omelettliknande äggrätt. Kan också rosta lite nöter eller mandlar för att piffa till den stekta sparrisen. Däremot har jag aldrig varken gjort själv eller ens ätit hollandais till den färska sparrisen, vilket tydligen Pickipicki-Tina gjort. Inte heller har jag smakat sparris med ramslöksmajonäs som Hanna med gedigna  Matarkivet bjöd sina vänner på.
 
För övrigt serverade jag kryddstekt potatis (utan bondbönor) och en enkel sallad till den vitlöksstekta gotländska gröna sparrisen. 


På återseende!

***


5 kommentarer:

tina sa...

Vackert!

Och så går det ju inte att komma ifrån, att i sparrisfallet (som så många andra fall) så är ju det enklaste helt klart det godaste!

Åsa sa...

tina - mmm, men jag blev fasligt nyfiken på den där hollandaisen och måste nog testa i alla fall :) Trodde den var vanligare till vit sparris (vilken jag fö inte är lika förtjust i som den gröna).

Matarkivet sa...

Sån fin sparris!

Och om du kommer över ramslök så testa majon - riktigt god!

Nässelblom och choklad sa...

Jag har också sett de fina knippena, men tyckt att de är lite för dyra. Egentligen är det ju inte dyrt om man tänker på jobbet som ligger bakom att odla sparris - men ändå för mig. De ser så goda ut, måste nog smaka medan de finns ändå.........

Åsa sa...

Nässelblom och choklad - Nä, kanske inte men runt 60 kr kändes sisådär mycket för 250 g. God var den i alla fall :) Och en gång unnade jag mig. Nu dröjer det minst ett år till nästa gång.

Related Posts with Thumbnails