lördag 12 maj 2012

Chokladkaka med kikärtsmjöl

Jag brukar få inspiration av Ilva till udda mjölsorter, gryn och frön jag inte visste fanns. Dessvärre är det inte sällan udda mjölsorter är svåra att få tag på här hemma. Och som om inte det var nog är de ofta ohyggligt dyra. Kastanjemjölet är t ex ett mjöl jag inte hade den blekaste aning om att det fanns. Det enda i kastanjeväg jag ätit är helt enklet rostade kastanjer. Rätt och slätt. Med det blev bland annat dinkelkakor och zucchinimuffins med kastanjemjölet.
Polenta är förvisso något jag kännt till men alltid haft svårt för att riktigt veta vad göra med. Blir liksom aldrig riktigt bra. Nu har jag dock gjort en del olika saker med polenta och tror snarare det är så att jag inte riktigt är förtjust i det än att jag misslyckas. Senast i raden är kikärtsmjölet. Jag minns inte på rak arm vad det var jag fick för mig att baka/laga när jag först köpte en påse kikärtsmjöl. Kanske var det helt enkelt så att det stod på hyllan bredvid de andra artiklarna jag handlade den dagen.

För några år sedan gav jag mig i alla fall i kast med en tomatfylld farinata på kikärtsmöjl och för inte så längesedan bakade jag även frallor med kikärtsmjöl i. Nyligen såg jag denna chilikryddade farinata hos Ilva som också tipsade om att man kunde använda kikärtsmjöl i chokladkakor. Så fick det bli. Till min hjälp tog jag Anna och Fanny Bergenströms bok Under valnötsträdet där det finns ett recept på chokladkaka som jag har modifierat en del. Hade t ex bara 3 ägg (ska vara 4) och ingen choklad hade jag heller hemma. Bytte således ut 1 dl vetemjöl mot kikärtsmjölet, behöll samma mängd smör och tillsatte 1 dl paranötsmjöl. Går sannolikt lika bra med hasselnötsmjöl, riven valnöt eller annan nötsort som smakar bra ihop med choklad.


Chokladkaka i långpanna
ca 25 bitar

3 ägg
3 dl socker
200 g smör
3 msk kakao
1 dl paranötsmjöl
1 dl kikärtsmjöl
1 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
ev 1/2 tsk chilikrydda (smaksak)

Turkisk yoghurt
apelsiner

Smält smöret och ställ åt sidan. Vispa ägg och socker pösigt. Mixa kakao, bakpulver och alla mjölsorter. Blanda mjölmixen med äggsmeten. Häll till sist i smöret och rör ihop allt till en smidig och ganska lös, men ej rinnande, smet. Häll i en bakplåtspappersklädd långpanna, eventuellt med strödda kokosflingor i botten. Grädda ca 25 minuter i mitten av ugnen på 175 grader.

Låt svalna ordentligt. Gärna över natten så den "sätter sig". Går lika bra att baka den tidig på morgonen och vänta med att äta den tills på kvällen. Servera med turkisk yoghurt och apelsin. Eventuellt kan du spetsa till yoghurten med några kryddmått lakritspulver.  


Smaklig fika!
 
***

6 kommentarer:

Katarina sa...

Jag gillar recept med annorlunda ingredienser! Smakar man kikärtsmjölet här?

Ilva sa...

gulliga du, jag kan ju skicka upp kastanjemjöl till dig i höst när det är färskt! Påminn mig bara.
du kan baka med bara kikärtsmjöl med, de här gillar hela familjen fast jag talar inte om att de är gjorda på kikärtsmjöl för de är så knäppa...
http://www.luculliandelights.com/2009/02/chocolate-brownies-with-chickpea-flour.html

Ann-Louise sa...

Jag är helt såld för kikärtsmjöl för tillfället och blir genast sugen på din kaka! Kastanjemjöl har jag aldrig ens hört talas om men det känns som om man i princip kan mala ner vad som helst till mjöl. :)

Åsa sa...

Hovkonditorn - njae, inte så mycket. Tror paranötsmjölet märktes mer men då mest pga lite mera "kornighet".

Ilva - Jag hade bara 1 dl kvar i påsen :) Dessutom, om jag bara hafte en ordentlig mixer hemma skulle jag väl fixa eget kikärtsmjöl som ju Ann-Louise (Lilla Matderiven) gjort :)


Ann-Louise - Haha, ja det är bara att mala ner vad som finns så har man "mjöl" :) Jag tänker inte riktigt mjöl på nötter är mjöl men riktigt finmalt så vet jag inget bättre ord för det. Kastanjemjölet har definitivt en egen smak som sticker ut mer än kikärstmjölet iaf tycker jag. Har köpt bl. a på hälsokosten i Saluhallen. Kanske att Gröna boden har? De har iaf kokosmjöl (också svindyrt!) och man kan säkert beställa där annars.

Kristiina sa...

Låter och ser riktigt gott ut!!

Åsa sa...

Kristiina - det var det också!! Tog slut i ett enda huj

Related Posts with Thumbnails