lördag 10 mars 2012

Lakrits- och citronkakor


Det var inte bara coola snygga nudelpaket jag fick med mig hem på mitt sedan länge efterlängtade Stockholmsbesök i höstas. Närå, jag hann allt med ett besök på Lakritsroten och la vantarna på en burk lakritspulver från Borgeby Kryddgård. Med vad då göra med lakritsen? Förra året gjorde jag till exempel en het lakrits- och citrondressing till hyvlad zucchini. Då med saltlakritsessens men lakritspulvret använder jag främst i kakor och yoghurtdressingar till skuren frukt.


Lakrits- och citronkakor
ca 20 st
50 g smör
3/4 dl solrosolja
1/2 dl rörsocker
1/2 dl brun farin
2 krm flingsalt
rivet skal av en halv citron
1 msk lakritspulver
1 dl dinkelflingor
2 dl vetemjöl


Vispa samman smör, olja och socker. Tillsätt salt, citronzest och lakritspulver. Vispa lite till och rör sedan i dinkelflingorna och till sist mjölet. Det kan eventuellt behövas lite mer än 2 dl vetemjöl för kaksmeten ska bli tillräckligt torr att den går att rulla, men inte så att den blir för smulig.

Trilla ca 20 små kakbullar och lägg på plåt. Tryck till dem lätt med en gaffel så det bildas ränder i kakan. Grädda i mitten av ugnen på 170 grader i ca 10 min.


Smaklig fika!

***

7 kommentarer:

Katarina sa...

Så gott! Jag bakade också för några dagar sedan lakrits-citronkakor!

Matarkivet sa...

Så fina de ser ut!!

Fröken Dill sa...

Spännande lakritsanvändning! Gillar söta mumintrollet i bakgrunden också.

Åsa sa...

De var minsann så goda att det stod härliga till. Burken knep jag billigt på rea/utförsäljning i en barnbutik där jag bor. Ett riktigt kap tycker jag :)

Evelina sa...

Hej, Jag är sugen på att baka dessa spännande kakor men ser inte mängden dinkelflingor någonstans

Åsa sa...

Evelina - Så kul att du vill testa dessa godbitar! Hahah, men såklart behövs mer än en stackars flinga. Tack för att du uppmärksammar mig på det.
1 deciliter ska det vara.
Det går bra med havregryn också. Dinkelflingorna är iofs lite hårdare/grövre på något sätt och ger en speciell struktur åt kakorna.

Baksugen Evelina sa...

tusen tack för ett snabbt svar! bara att sätta igång då.. :)

Related Posts with Thumbnails