söndag 26 februari 2012

Visst är det 51 cm som gäller nu? #PFM12

Egentillverkade 51 centimetrar

Igår vid lunchtid tog Annika och jag båten över till Eriksberg och äntrade återigen mässan Passion för mat (#PFM12). Där möttes vi av ett hav med dignande montrar och en stilla vaggande folkmassa. Som vegetarian ska jag villigt erkänna att det egentligen inte fanns sådär vansinnigt mycket där att varken smaka eller lägga slantarna på. Trots allt fanns ett par montrar fulla av frukt och grönt. MEN, ja det krävs ett men i versaler, då t ex granatäpplen såldes för 30 kr/st och en pakistansk mango kostade 40kr, så gick jag därifrån tomhänt.


Eller njae, inte riktigt helt tomhänt. Jag la vantarna på två påsar Öländska bönchips! Jag vet att de inte är någon nyhet, de har funnits på marknaden några år, men det var första gången jag faktiskt fick tummen ur och smakade på dem. Jag föll pladask. Särskilt för Vinterfest med tryffel som är en säsongssmak. Kan ni tänka er, dessa godsaker är sprungna ur ett inte helt lyckat försök att göra falafel på bruna bönor. Så kan det gå i köket :) Här kan veganer och känsliga vegetarianer sluta läsa/hoppa över ett stycke
Dessutom köpte jag faktiskt med en Nossewurst från Eriksons Chark i Nossebro som jag ska ge bort i present. På bilden ovan ser ni den stolta ägaren och tillverkaren av den 51 centimeter långa korven (och vid närmare eftertanke var den nog närmare 56 cm). Receptet på den har Gustav nog twittrat om i omgångar så följ honom här så ni korvgillare inte missar goda tips!

Utöver fågel, fisk och mittemellan så fanns även en del ost, choklad, olivojor mm. De flesta av dem har sina butiker och/eller återförsäljare här i Göteborg med omnejd och det var alltså inga mässpriser att tala om. Det doftade mat, kryddor och stämningen upplevde jag som ganska lugn och gemytlig. Däremot har jag lite svårt för folk som tar en (1) sked och smakar - med samma sked - på alla sju sorters marmelader, honung eller vad det nu kan vara, så det blev inte så mycket provsmakning av heller. Men det var ändå helt klart ett trevligt besök. Inte minst vinprovningen. Jorå. Ett eget glas och en biljettremsa så var lyckan gjord. Absolut bästa vinstället var Xwine. Tänker att lite av smakprovningen skulle kunna göras på samma sätt. Det vill säga att en fick ett litet fat eller skål i vilken utställarna kunde lägga en klick marmelad, en ostbit och vad det nu är en vill smaka på.

Bilden snodd av Annika,
fast det är faktiskt jag som är fotografen ;)


Största behållningen: förutom sällskapet, helt klart vinprovningen.
Största missen: Halltorps mejeri


Och på tal om vinprovning, om jag någonsin kommer få minst en skälig inkomst för det jobb jag gör vet jag inte riktigt hur jag ska få ihop det till allt jag vill göra. Känns som att pausknappen för livet varit intryckt alldeles för länge och listan på saker-jag-ska-göra-när-jag-har-råd är till bredden fylld för länge, längesedan. Igår skrev jag dit ytterligare en - att bo på en vingård.


***

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails