torsdag 16 februari 2012

Passa på under Krogveckorna

Smakfullt på Avalon

Nyligen blev jag bjuden på restaurang. Ja ni läste rätt. B j u d e n på restaurang. Ah, en dejt, tänker ni. Dessvärre, mina kära läsare, har jag levt till ungefär hälften av den vid min födseln förväntade livslängd utan dejter, så det lär aldrig hända. Utan jag som stolt vegetarian fick tillsammans med Plommonet, också hon en stolt vegetarian, det stora nöjet att med tre till i sällskapet äta mat på Avalon. Värre kan man ha det en kulen måndagskväll i Göteborg.

Vi hade alltså smygpremiär* för krogveckan som börjar idag. Krogveckan som egentligen är två krogveckor håller på till den 29 februari. Två veckor då du har möjlighet att äta två rätter för tvåhundrakronor på utvalda restauranger (Göteborg, Malmö, Närke, Dalarna, Uppland, Stockholm, Östergötland m fl.). Det är bara att börja kolla in menyerna och boka bord omedelbums!

Tre sorters vispat smör samt
karnivorernas förförrätter

Så hur var då maten vi åt? Jag var supernöjd och tyckte allt smakade väldigt gott. Även om jag hänt både en och fler gånger genom åren så är jag ingen restaurangbesökare av stora mått och därför ganska så lättflirtad. Bara upplevelsen i sig, miljön och servicen, räcker ju för att jag ska bli imponerad. Men det är klart, som den vegetarian jag är ställer jag kanske högre krav på köket än vanligt för går jag ut så vill jag det ska vara något utöver det vanliga.

Veggisarnas förförrätt

Det hela började som sig bör med en fördrink. Gin, cava och fläderjuice i en angenäm blandning. Så kom brödet och det vispade smöret i tre tappningar. Före förrätten fick vi också en liten aptitretare. Vi veggisar fick en bit ost (av ko-, get- och fårmjölk) samt en klick pepparrotsvisp toppad med en söt rödbetskub, några gurkkulor och ett rågcrisp. Karnivorerna fick små snittar med skaldjur och små patépajer av något slag.

Älgcarpaccio utan älg

Två i sällskapet valde grillad havskräfta med
blomkål, havtorn brynt smör och grönkål


Restaurangen hade i förväg fått reda på att det vart vegetarianer på intågande och måste därför erkänna att jag blev smått förvånad över att förrätten var den på menyn listade älgcarpaccion där man helt enkelt valt bort köttet till våra tallrikar. Kvar var alltså rotselleri, torkade lingon, enbär, hasselnötter, timjan och ja, det smakade naturligtvis riktigt, riktigt gott alltsammans. Kanske bort vi fått några fler rotsakskuber eller ytterligare en vegetarisk ingrediens som skulle passa lika bra ihop med de övriga smakerna som älgköttet. Men, som ett av samtalsämnena under kvällen rörde sig kring, så är det just så många vegetariska alternativ blir på restaurangerna. Hur det kommer sig, hade vi olika teorier om. Vinet till den vegetariska rätten: Malat Grüner Veltliner

Riktigt god svamprisotto

Så var det dags för varmrätten. På Avalons Krogveckanmenyn finns inga vegetariska rätter men på á la carten finns den svamprisotto vi fick. Och vilken risotto sen. En bland det godaste jag ätit, med tre sorters svamp (ostronskivling, tryffel ochskogssvamp), toppad med ugnsbakade cocktailtomater, ruccola och svampskum. De anda valde halstrad torskrygg med äpple och mandelpotatispuré, kungskrabba, krabbskum och pistagenötter. Vill man inte äta fisk finns det även en ryggbiff med bräserad oxkind med pumpa, gurka och chili på menyn.

Halstrad torskrygg

Till detta fick vi nytt vin. Jösses så gott det var! Patric Javillier, Bourgogne Blanc Förmodligen det allra godaste på hela kvällen. Både vad gäller mat och dryck. Vinet är köpt hos Hoff Vinhandel och finns tyvärr inte på Systembolaget. Hur som helst lär jag leta mig igenom Systemets sortiment och se om jag kan hitta något liknande. Som om inte alla sinnen redan fått nog vid det här laget så kom det även in en dessert. Eller ja, det var choklad till kaffet. Avalons hemlagade tryffel; Valrhonachoklad med lakrits. Som den lakritsfan jag är skulle jag gärna sett mer lakritssmak men som vanligt smälter chokladen fint i munnen ändå :)

Som helhet kan jag inget annat än säga att jag är mycket nöjd. Mat, dryck, service, stämning och sällskapet fick bra betyg. Då jag in princip redan smakat det enda vegetariska alternativet som finns på á la carte menyn (svamprisotto) kanske det får bli återbesök över en lunch istället. En vecka då risotton inte är det vegetariska alternativet vill säga.

***

Igår roade jag mig med att kika på alla krogveckanmenyerna (i Göteborg), vilka är speciella menyer som man hittar i rutan till vänster hos respektive restaurang på bokningssidan, t ex som här. Där finns med all sannolikhet massor av gott för er karnivorer att botanisera bland. Dessvärre är det bra mycket mer tunnsått på den vegetariska sida och jag undrar om man måste meddela i förväg (t ex när man bokar bord) att det finns vegetarianer i sällskapet och om det då går att att få ett fullvärdigt vegetariskt alternativ? Det står annars uttalat att det är endast Krogmenyn som gäller (ej restaurangens ordinarie á la carte). Om inte, finns det tyvärr inte mycket för oss vegetarianer att sätta tänderna i under krogveckan. Ett extra plus, trots ännu en svamprisotto, till La Bouffe som faktiskt satt ihop ett vegetariskt alternativ på deras krogveckanmenyn. Även Jalla Jalla har vegetarisk på menyn, både för- och varmrätt och Da Vinci har en vegetarisk varmrätt.

Trots att jag är en vegansk/vegetarisk matbloggare så vet att det finns både fisk- och köttätare bland er läsare så alla ni av dem som har råd att äta ute för 200 kr (plus ett glas vin eller två) - tveka inte! Se till att bestämma er meddetsamma. Ni behöver inte ens ringa runt till restaurangerna och boka utan med några enkla klick bokar ni bord genom Book a table. Det är också där ni hittar alla medverkande restauranger och respektive menyer för Krogveckan.
Av krogveckanmenyerna (i Göteborg) att döma skulle jag nog själv vilja göra ett besök på Bliss Resto.

mmmmm...


Trevlig restaurangrunda!

***



*
Ja, jag är köpt!

2 kommentarer:

Plommonet sa...

Jag ska till Jalla Jalla med mamma och pappa på måndag. Recap kommer! :)

Mårtenssons kök sa...

Vem hade inte velat vara köpt när man får ett sånt kanonerbjudande... Gratis är godast, eller hur är det man säger:)

Related Posts with Thumbnails