måndag 6 februari 2012

Makaronilåda med grönkål och rotsaker


Så var det ju detta med matlådornas ändlösa värld. Jag har haft matsäckar, frukt och lunchlådor med mig så länge jag kan minnas. Det började redan i låg- och mellanstadiet då jag tränade gymnastik. Eftersom jag då bodde på en ö och träningen låg i stan så blev det väldigt långa kvällar och båtresan hem dög utmärkt som kvällsmatsresa. Kanske är det också de långa pendlingsresorna, med både båt och spårvagn, under gymnasiet som gjort att jag snabbt lärde mig ha vatten och frukt med i väskan, oavsett vad jag skulle göra. När jag på senare år började plugga på Pedagogen, som då låg utslängd som på måfå långt ute i ingenstans, var min standardlåda en 2-liters blå BigPack-burk. Men som den vän av Tupperware jag är dröjde det inte länge innan jag var en stolt ägare av mitt första 4-pack av deras rektangulära 4-decilitersburkar. En perfekt storlek för mina lunchlådor.

Att inte bara förvara maten i lådor utan även äta ur dem sitter som i ryggmärgen. Jag ska villigt erkänna att jag inte är särskilt angelägen om att hälla över innehållet på tallrik innan den värms i mikron på de diverse arbetsplatser jag vistats. Även om alla inte håller med, så går finfint att äta ur lådan. Spar ju dessutom både tid och inte minst disk = bra för miljön väl? ;-) Så nu, exakt två månader senare från det jag skrev denna post, får ni ett förslag på bra "lådmat".


Makronilåda med grönkål och rotsaker
4 port

120 g fullkornsmakaroner
200-300 g grönkål
2 stora morötter

1 stor palsternacka
1 bananschalottenlök
olivolja
1/2 stor burk kokosmjölk
flingsalt
svartpeppar
ost

Koka makaronerna. Skölj och riv grönkålen i bitar. Den tjocka och lite trådiga stjälken går t ex att förvälla tillsammans med makaronerna eller spara till annan måltid. Skala och riv morötterna och palsternackorna grovt. Hacka löken. Häll olivolja i botten på en ugnsfast form och täck med grönkålen. Fortsätt sedan att "bygga" lådan med den hackade löken och sen rotsaksrivet. Salta och peppra. Toppa med de kokta makaronerna (vilket naturligtvis går att göra i förväg) och häll över kokosmjölken. Vill du ha ost så är det nu du avslutar med ca 1 dl grovt riven svart hommage.

Grädda i ugnen på ca 200 grader i ca 20 min. Låt svalna och lägg sedan i matlådor.
Eftersom jag uppenbarligen inte har det goda minne jag ibland inbillar mig, t ex att jag ska komma ihåg vad det är jag fryser in och i vilken låda. Haha, vem lurar jag egentligen? För att minimera risken att jag tar med mig en tunn soppa istället för den tänkta bönröra med pasta, så märker jag helt enkelt lådorna med en bit maskeringstejp/frystejp på vilken jag skriver ner innehållet i respektive låda. Inte världens mest innovativa påhitt men som sagt, det hjälper definitivt till att hindra mer eller mindre katastrofala missöden. Jag menar en burk med krossade tomater till lunch är ingen hit. Särskilt inte då det ska tränas på kvällen.
Lådorna ställer jag först in i kylen några timmar innan de åker in i frysen.


Smaklig spis!

***

2 kommentarer:

Ann-Louise sa...

Detta blir ju perfekt! Jag är nämligen på jakt efter grönkålsrecept där det går lika bra att använda fryst grönkål då den färska numera i princip är utrotad. Gött!

Tyvärr så har vi ingen micro på jobbet men hemma behöver jag ofta matlådor som jag snabbt kan plocka fram ur frysen då hungern slår till.

Åsa sa...

Ann-Louise - Det finns fortfarande grönkål på ICA vid Kaptensgatan :) Har gjort "grönkålspudding" också i samma form. Bra portionsmat.

Men stackare som inte kan värma mat på jobbet! Det blir till att köra raw för hela slanten. Det är iofs bra att laga mat som inte nödvändigtvis behöver värmas men det är ändå gott att få lite varmt i sig.

Related Posts with Thumbnails