torsdag 2 februari 2012

Kaffe, kaffe, kaffe


Vad vore livet utan kaffe? Inte mycket skulle bli gjort här i världen då inte. Och tydligen är det en så snattningbenägen produkt att butiken nära satt röda klisterlappar på. De går inte heller att pilla bort. Tro mig jag har försökt.


18 år gamla coola kaffemuggar

Själv hade jag hunnit bli över 20 innan jag på allvar började dricka kaffe, trots att jag är uppvuxen med kaffepimplare. Det var helt enkelt för beskt för mig och jag prövade både med socker och mjölk, men det föll mig inte i smaken. Däremot har jag alltid gillat doften av kaffe och inte minst kaffesmak i bakverk och godis. Inte helt otippat var det just i landet over there, i storkedjans hemstad, som jag närmade mig kaffets värld på allvar. Eller ja, det jag då drack är inget jag idag skulle kalla kaffe. Det var nämligen en caffelatte med hasselnötssirap i som sedermera blev min drog under några år. Detta var under tidigt 1990-tal och med mig hem hade jag två coola speciella kaffemuggar. Med tanke på den starka kafékulturen i Göteborg hade jag aldrig kunnat tro det skulle dröja nära 20 år innan storkedjan skulle öppna filial i stan. Men nu har det alltså hänt. För en vecka sedan öppnade Starbucks på Centralen. Än har jag inte varit där men vem vet, en vacker dag har jag kanske råd att fika på stan igen.

Månadens val

Sakta men säkert slutade jag med sirapen, minskade samtidigt mjölkmängden och ökade på kaffestyrkan. En kort period drack jag allt kaffe svart men idag vill jag gärna dricka min espresso med socker i. Annars duger svart kaffe med en skvätt mjölk i alldeles utmärk. Och för att väga upp en av mina laster (=pulverkaffe från stora elaka företaget) så har jag även rättvisemärkt kaffe hemma som jag brygger i press när jag är ledig eller råkar ha sovmorgon. Även storkedjan som nyss öppnat i stan påstår sig sälja rättvisemärkt kaffe. Huruvida det står till med den saken kommer jag förmodligen gräva i vad det lider.

Till dess önskar jag er smaklig fika!


***

3 kommentarer:

Plommonet sa...

Det där med kaffepress kontra kaffebryggare... nu dricker jag kaffe så otroligt sällan att jag verkligen inte har någon koll, men du som uppenbarligen är fast i kaffeträsket kanske kan upplysa mig - hur stor skillnad är det egentligen smakmässigt? Värt att investera i en kaffepress? Menar, OM jag väl ska dricka kaffe så kan jag ju lika gärna göra det så gott det går när det väl ska vara. :)

Kristiina sa...

Började dricka kaffe vid 5-6 års åldern , var storkonsument på 70-talet( ca 10-14 koppar/dag)men slutade helt ett par år sedan så nu är det bara grön te som gäller....

Åsa sa...

Plommonet - Press. Min kostade 200 kr på Åhléns :)
Flera av de vanliga bryggkaffepaketen har små figurer på sig till vilka olika "brygganordningar" (press/perkulator/elbryggare/moka) kaffet passar till. Har en mokabryggare också i vilken jag oftast brygger espressokaffe i. Annars köper jag i specialbutik där de mal kaffet efter den bryggare jag vill använda :)

Kristiina - hehe, ja vi ligger väl i topp, finnar och svenskar, bland kaffedrickare världen över :) Slutade faktiskt med kaffe helt och hållet för en del år sedan. Drack cikoriakaffe, kornkaffe och mycket grönt te men så en dag tog jag mig en espresso och jag var fast igen ;-) Men eftermiddagar och kvällar viker jag åt rött te :)

Related Posts with Thumbnails