onsdag 15 februari 2012

Grönkålsmos


Många förknippar nog grönkålen endast med julbordet, då som stuvad, i en soppa eller kanske som långkål, och kommer förmodligen inte ägna grönkålen någon mer tanke förrän sisådär 11 månader. Men jag vet i alla fall en som är avundsjuk på mig nu, då det fortfarande går att köpa grönkålsbuntar på ICA här hemma. Om jag inte hinner äta upp den så gör jag platta paket av förvällda rivna grönkålsblad som jag lägger i frysen. Som sagt, om jag inte hinner äta upp den först. Det har nämligen blivit grönkålspudding, makaronilåda med grönkål i botten, stuvad grönkål, stekt grönkål med smak av kokos och så ett och annat grönkålsblad som åkt ner i magen under tiden jag tvättat och rensat buntarna.
Jag river alltså av bladen helt från stammarna och förväller bladen för sig. Stammarna skär jag sedan i bitar och kokar tills de blir mjuka. De spar jag sen i kylen och blandar vid tillfälle med t ex lök, morötter och lite kokta linser som får fräsa ihop i stekpannan och serveras tillsammans med nudlar. Eller så mixar jag helt enkelt ner en näve kokta grönkålsstammar tillsammans med avokado, kiwi, hasselnötsmjölk med mera till en smoothie.

Men så härom dagen (läs: för över en månad sedan) testade jag en för mig ny smakkombination. Grönkål och getmesost. Eller brunost som den kallas på norska. Har du ingen egen brunostskatt i närheten så finns nog TINE Gudbrandsdalaost i de flesta lite större matbutiker. Mmm, inte helt fel. Men hur få ihop de två i en varmrätt? Det fick helt enkelt bli till att göra mos på ett gäng av de avskalade grönkålsstammarna.
Jag valde att göra grönkålsmoset ganska tjockt och fast som sen serverades till en sojakorv och ugnsbakad sötpotatis. Vill du ha det mer som dipp till råa grönsaker som t ex krispiga stavar av kålrabbi (vilket jag åt som mellanmål en dag), eller till och med såsigare variant, så späd ut med mer kokosmjölk eller vatten/buljong till önskad konsistens.


Grönkålsmos
2-4 port

200 g grönkålsstammar
1 medelstor potatis (astrix)
1-1 1/2 dl kokosmjölk
ca 60 g riven getmesost
flingsalt
svartpeppar
några droppar pressad citron

Skär grönkålsstammarna i små bitar. Tvätta och tärna potatisen. Koka i vatten tills grönkålen är mjuk. Häll sedan av vattnet över en sil eller durkslag och låt svalna en stund. Riv getmesosten och vispa till kokosmjölken (som brukar vara separerad i burkarna). Häll tillbaka de kokta grönkålsstammarna och potatisen i kastrullen och tillsätt kokosmjölken. Så är det dags att ta fram en bland de mest älskvärda köksprylarna; stavmixern. Mixa på och tillsätt den rivna osten. Salta och peppra. Eftersom osten är ganska salt så var försiktig med det extra saltet. Pressa över några droppar av en nyskuren citronhalva. Klart.



Smaklig spis!


***

3 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Jag jagade grönkål igår, eftersom jag ville göra några chips som P1:s Meny tipsat om. Tyvärr verkar butiker i Stockholm, även stora och välsorterade sådana, anse att grönkålssäsongen är över efter jul. Morrr - jag måste lyckas med den egna odlingen. 2011 blev grönkålen tyvärr bara tummetottstor...

Musikanta sa...

Låter spännande - får dock vänta tills nästa jul. Det är väl inte samma sak med djupfryst grönkål i paket antar jag - det enda som finns att tillgå i våra affärer här i Söderköping.
Brukar alltid göra Halländsk långkål till jul men har aldrig använt stocken till någonting.

Åsa sa...

Fröken Dill - ja, vi tjatar här på handlarna och jag talar om för personalen på min ica hur glad jag är över att de har grönkål! Bunkrar och har en del i frysen men ta mig tusan om jag inte ska riva bort allt jag har i min odlingslott och ENBART köra grönkål inför årets säsong ;-)

Musikanta - Det går säkert bra med fryst grönkål men jag tror inte det är så mycket stammar i den? Kanske godare att koka soppa på eller använda i pudding.
Detta var bara en variant för att ta vara på hela plantan så att säga. Påminner om broccoli och gott med t ex morötter, lök och lite örter till pasta eller matvete.

Related Posts with Thumbnails