onsdag 28 december 2011

På tal om bränd mat


När jag ändå är inne på det här med misslyckanden i köket (ja visst har vi alla misslyckats fastän vi sällan erkänner det) är det inte första gången jag bränner vid mat. Jag vet inte om det är ugnen men trots att jag bott här i över åtta år har jag aldrig riktigt lärt känna den och tycker allt som ofta det blir ojämnt hur jag än gör. Att jag skriver om ugnen beror på att jag väldigt sällan bränner mat på spisplattan. Ett undantag var förstås ganska nyss då jag till och med fick testat det nyinstallerade brandlarmet när jag gräddade årets plattebröd. Verkar vara ett lite väl känsligt larm och är man dessutom utan fläkt finns det inte så mycket att göra åt saken.

Så är det detta med Internet. Jag som tills för bara några år tillbaka varken har twittrat, bloggat eller ens surfat i mobilen brukar vid vissa tillfällen få ett uppdämt behov att logga in och kasta mig ut i nätvärlden. Särskilt efter en helg då jag varit på vift och inte haft tillgång till Internet. Väl hemma måste jag oftast börja laga mat det första jag gör och under tiden rot- och grönsaker rostas i ugnen passar jag således på att uppdatera mig på nätet. Resten blir alltså bara ett enda stort misslyckande. I somras skaffade jag mig till och med en äggklocka i hopp om att också använda den för att minimera risken att bränna maten.
Nya strategin är att inte alls ha igång datorn när jag lagar mat.

Bränd vitlök och rotsaker till blivande soppa

Gillar inte heller när de grillade paprikorna ibland spricker innan de är färdiga och då bränner vätskan mer än nödvändigt. Det förstör såklart inte paprikan så mycket men det grämer mig att jag inte kan ta vara på den goda vätskan inuti. Det har jag däremot inte kommit på något bra knep för att förhindra. Verkar vara lite upp till paprikan själv att spricka eller ej. För det mesta håller sig de flesta av mina grillade paprikor hela.


Kanske är det varken ugnen, spisplattorna eller kastrullerna som trilskas utan helt enkelt jag som inte längre har någon laga-mat-och-baka-mojo i mig.


***

4 kommentarer:

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Vad skönt det är att se att det inte bara är jag som förvirrar bort mig i bloggvärlden och glömmer allt vad tid och rum heter! Det där med paprikorna håller jag med om, jag vet inte heller hur man kan se till att de inte spricker för tidigt, tycker jag gör likadant varje gång men resultatet blir aldrig detsamma... Hoppas ditt nyår var riktigt fint och att 2012 blir allt du vill att det ska bli!

Plommonet sa...

Men huuu! Det är så himla tråkigt när det händer en gång efter en annan... jag passade på att bränna ett gäng cashewnötter i oigenkännlighet i förrgår kväll - osade som katten och luktade illa!

Du har visst både matlagning-och-bak-mojo kvar, om inte annat så ska vi ses snart så delar jag med mig av min! :) Kram!

@Receptomaten sa...

Jag kör alltid med denna: http://e.ggtimer.com för annars skulle det gå lika illa här å =)

Åsa sa...

Alexandra - ja, jag begriper inte. Har testat kalla, rumsvarma, inoljade osv. Det känns som att jag prövat så många olika sätt det går men tycker ändå det verkar mest som ett lotteri. Spricker de så spricker de. Lovar att höra av mig så fort jag vet "knepet" ;-)

Plommonet - ja lukten är inte mysig. Särskilt inte när det inte finns fläkt, eller under höststormarna då öppna fönster inte riktigt är något alternativ. Njae, jag ska nog inte ta mig i kast med något i bakväg på ett tag i alla fall. Men det hindrar mig inte från att äta andras ;-)

Receptomaten - ja, jag trodde ju min äggklocka också skulle göra susen men då krävs det till att börja med att jag alls ställer den ;)

Related Posts with Thumbnails