tisdag 29 november 2011

Tillfälligt uppdrag


Jag skrev nyss att jag hade mycket att berätta. Jag har försummat både min och andras bloggar ovanligt mycket nu sedan i oktober. Dels för att jag fick det fantastiskt roliga uppdraget att vara testpilot för Nokia N9 vilket krävde mycket uppmärksamhet. Både för att en smartphone är som en helt ny värld för mig som ska undersökas och samt förstås för att det också skulle bloggas om erfarenheten och de uppgifter vi fick ta oss an. Det blev både ris och ros till N9:an och jag som får höra om så mycket kul ni andra smartphoneägare har med era mobiler ska erkänna att en viss besvikelse infann sig då jag bland annat upptäckte att tillgängliga appar var väldigt begränsade. Inte minst för att fb-appen verkligen inte heller fungerade. Twitter-appen svajade dessutom en hel del. Ingen radio och sr:s appen fungerar bara i äppelmobiler och de andr(oi)da mobilerna. Ja ja. Snygg som tusan var den i alla fall och skärmen var så klar och tydlig med riktigt skarpa fäger och grym skärpa. Som tack för hjälpen verkar det vara så att jag får behålla mobilen.

För tillfället har jag dock tvingats återgå till min 3510 då jag förra veckan skickade N9:an med rekommenderad post till Stockholm i hopp om att den, efter en omgång av Nokia, ska fungera alldeles felfritt. Så hur tufft och fräckt det än är med dessa små mobila datorerna så är jag ändå glad att jag faktiskt har kvar min gamla hållbara och välfungerande Nokia 3510. Och det är till och med min andra mobil jag haft i livet.
Min första var en Eriksson GA 628. Den har jag dessvärre inte kvar i livet men erkänner att det hade varit kul att testa om den också fortfarande skulle fungera som den ska. SIM-kortet ovan däremot är från 1997 och har följt med mig ända tills min testperiod för nya Nokia N9. Ja, det var inte utan att det stack till lite i hjärtat när jag tvingades att skaffa mig ett micro-SIM-kort. För er som har äppelmobiler känner ju redan till det och vanligtvis kan man till och med klippa till sitt gamla SIM-kort för att passa men denna gamla raritet var (tack och lov!) för stort för att klippa så det blev ett nytt litet. Till det fick jag köpa till en microsimadapter! Ja, ibland är det bra att tänka efter före. Annars hade 3510 inte alls fungerat nu i väntans tider.

Undrar när min lilla ögonsten ska komma hem till mig igen?


***

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails