onsdag 19 oktober 2011

Idag är dagen vi alla fikar rättvist

Gammal poster, dock uppdaterad till "Världens" (istället för Nordens) största fika den 19 okt.
Dessvärre finns inte adressen www.rattvisemarkt.se kvar då den svenska organisationen
numera har det internationella namnet Fairtrade


Oktober månad betyder extra fokus på Fairtrade och rättvis handel. Idag den 19 oktober är det dessutom dags igen för Fairtrade Challenge. En tävling i att få så många som möjligt att fika med Fairtrade-märkta produkter. Förra året var antalet 350 000 och i år siktar Fairtrade på att en halv miljon individer ska fika rättvist under dagen. Det för att slå Tyskland som förra månaden slog världsrekord i Fairtrade-märkt fika med 450 000 deltagare. så nu gäller det att samla alla gemensamma krafter vi kan och fika Fairtrade-märkt så det ryker! Exempel på Fairtrade-produkter att fika med hittar ni här.

Och det förstår såklart var och en av oss att det inte är just för att slå världsrekord som vi väljer Fairtrade. Det handlar naturligtvis om att kaffe som näst efter olja är världens mest sålda råvara inom världshandeln. Trots det kommer väldigt lite pengar av det vi betalar för kaffet de ca 25 miljoner odlarna tillhanda. Vanligtvis får de inte ens pengar tillräckligt för att täcka kostnaderna för odlingen. Mer om det har jag skrivit här då Nordic Fairtrade Challenge för första gången gick av stapeln. Då anordnade jag även en morgonfika här på bloggen.
Dagen startar jag med en presskanna Hazienda mörkrost, naturligtvis Fairtrade-märkt (och jaaaa, jag skäms över att att jag valt kaffe som ingår i Nestlés stora familj men just nu är det bara det fairtrade-märkta kaffet jag har hemma. Som sagt, det hur mycket man än försöker göra rätt så blir det fel någonstans ändå). Swedwatch har skrivit en del rapporter om ämnet i fråga. I mitten av 2000-talet publicerade de rapporten Bitter verklighet bakom din kaffekopp och gav i somras ut en uppföljning på den - Dyrare kaffe är bra. Mycket läsvärda rapporter som jag varmt rekommenderas till dig som vill veta mer om kaffets många gånger okända värld.

Nog om kaffe och över till det söta. Jag gissar det är fler än jag som är sugna på att baka något särskilt och bjuda på, dagen till ära, och då kan jag tipsa om mina Choklad- och kokosdrömmar eller varför inte Chokladmuffins deluxe, båda recept med Fairtrade-märkta ingredienser.



Smaklig Fairtrade-fika!


***

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Japp, jag har just fikat Arvid Nordquist Classic KRAV och Fairtrade som smakar väldigt bra. Typiskt att det alltid finns hur mycket som helst att tänka på.........Däremot blev det knäckemacka till kaffet i stället för bakverk.

Åsa sa...

Nässelblom och choklad - Gott! Hehe, ja, jag har förvisso recept i bloggen på knäckebröd också men de är dessvärre inte bakade på några Fairtrade-märkta ingredienser.

Related Posts with Thumbnails