torsdag 29 september 2011

Pumpasoppa med vitlök


Inte nog med att det blev i stort sett obefintligt med datortid för mig under bokmässan men nu har jag gått och blivit näst intill dödssjuk och orkar inte tänka ordentligt. Eller nä, riktigt så illa är det inte men det var längesedan jag var såhär dålig.
Vad som överraskade mig var den enorma ledvärken jag vaknade med i tisdags. Den tog mig genast tio år tillbaka i livet och påminde mig om varför det är omöjligt för mig att arbeta på en förskola. Så fort jag får någon slags infektion i kroppen så värker också lederna. Då blir jag mer eller mindre handlingsförlamad och gör gott i att inte byta blöjor, bära på barn, klä av och klä på barn och så vidare. Att vara ansvarig för 20 små underbara liv går helt enkelt inte att vara då kroppen inte är med på noterna.

Ja, ja, en annan gång när jag är frisk igen ska jag ta hand om resten.

I måndags då jag trodde halsen min var ett minne blott åt jag en halvliter glass till lunch. Ja, nä ni hör ju själva. Jag kommer aldrig gå ner i vikt i den här takten. Och ingen träning nu på åtta dagar!! Jag mår illa. Hur som helst. Jag var frusen och ville ha något varmt i mig så det blev till att fixa en soppa. I vintras lagade jag nästan samma soppa, då utan mixerstav, och med annat gott i till serveringen. Nu var det inte riktigt läge att piffa till den då både smak- och luktsinne går på sparlåga. Enkel, med massor av vitlök och så ett par matskedar kokosmjölk på slutet. Det var nästan som sammet i halsen.
Men hörni, vad gör ni egentligen av pumpakärnorna? Sköljer ni verkligen bort pumpaköttet ordentligt och sen rostar dem? Jag köper färdiga i påse jag...


Pumpasoppa med vitlök
4-8 port

1 butternutsquash
1 vitlök
olivolja
flingsalt
1 liter grönsaksbuljong
ev kokosmjölk


Dela pumpan, rensa ur kärnorna och skär kryss i pumpaköttet. Dela en vitlök på tvären och lägg vardera halva i groparna på pumpahalvorna. Det går också bra att skala vitlöksklyftorna i förväg och jämt fördela dem mellan de två groparna. Placera pumpahalvorna i ugnsfast form och ringla över olivolja och några nypor flingsalt. Baka i ugnen på 200-220 grader i ca 45 min. Tills pumpaköttet är mjukt men inte börjat dunsta eller fått för mycket färg.

Koka upp buljongen och låt stå. Ta ut pumpahalvorna och gröp ur pumpaköttet och vitlöken. Mixa sedan ihop det med grönsaksbuljongen, lite i taget, till en slät soppa. Jag kokade 1 1/2 liter buljong men det räckte med bara en liter. Vill inte ha soppan alldeles för tunn. Det går också att mixa i kokosmjölk för en lenare konsistens.



Smaklig spis!



***

6 kommentarer:

em sa...

Jo då, jag har pillat, kokat och tvättat pumpafrön - men tycker att köpefrön är godare. Har funderat på om det också kan bero på pumpasorten?

Sköt om dig!
Margaretha

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Haha, nej, nej, nej! Åh vilket jobb för så lite ;) Jag köper färdiga pumpakärnor jag, fungerar alldeles utmärkt! Men pumpasoppan ser riktigt god ut, hoppas du mår bättre nu så här efteråt <3

Åsa sa...

Margaretha - ja, de pumpakärnor jag köper är ju gröna och bland de pumpor jag haft hemma och lagat mat är är kärnorna vita. Men jag har ju å andra sidan aldrig rostat - kanske ändrar de färg :/ Äh, jag fortsätter köpa på påse ett tag till. Kanske om jag skulle få tag på en sådan där enorm orange pumpa (i halloweenlyktaklassen) kanske det skulle vara värt att göra ett försök med pumpakärnorna.

Alexandra - Hehe, ja ibland undrar jag ändå vad jag joxar med i köket. Det händer då och då att det går åt mycket tid och energi till småsaker ;) Men jag tror jag köper färdiga ett tag till iaf.

Pia K sa...

har frysen full av pumpa sen förra året, kokade då ngn fantastiskt god, kryddig pumpasoppa av en del. nu är det soppatider igen! skulle eg bakat pumpakakor till morgondagens twitterjunta men upptäckte precis NU att jag saknar ingredienser, suck. får se vad det blir istället. pumpapaj borde man göra oxå, länge sen...

hoppas du mår bättre nu! själv är jag ff snuvig och får märkligt halsont varje kväll, men peppar peppar har det försvunnit till morgonen (och näe, SÅ mkt pratar jag inte;)

Pia K sa...

ps nä att rosta denna mängd pumpakärnor (från en halloweenpumpa) har varit värdelöst, blir inte alls lika gott som köpekärnor. av ngn anledning ds

Åsa sa...

Pia - Pumpapaj har jag aldrig bakat. Inte ens när jag bodde i USA :s Tyckte pumpa var lite läskigt då så det är först på senare år jag närmat mig denna ... ja, vad tusan är det? Ett bär? En frukt? Det är ju ingen rotfrukt iaf utan tillhör ju gurkväxtfamiljen. Ja ja, en grönsak hur som helst :)
Och du verkar inte vara ensam om att inte rosta själv. Nötter är en sak men pumpakärnor fortsätter jag nog köpa i påse i alla fall.

Du, jag har plötsligt blivit lite snuvig och ja, det kommer också på em/kvällen. Och lite rethosta. Det är nog bara så förkylningar fungerar. De gillar att bråka med en liksom. Är definitivt mer frisk än sjuk iaf.
Hoppas det blir en trevlig Twitterjunta, med eller utan pumpabakverk.

Related Posts with Thumbnails