fredag 15 juli 2011

Morots- och palsternacksris

Kokar äntligen rabarber- och hallonsylt igen. Har bilder från förra årets omgång men har inte bloggat om det och dessvärre inte heller skrivit något i draft. Jag har letat en helt timma nu på morgonen bland mina receptkladdböcker, lappar och i mappen med alla en-dag-ska-jag-blogga-om-detta-material. Men icke. Jag begriper det inte. Den som var såååå god! Ja ja. Det är bara att blanda ihop lite gott, koka på och hoppas det blir bra.
Under tiden sylten kokar får ni mumsa på lite raw food-lunch. Det har gått tre månader sedan jag mixade ihop riset på bilden men har ätit varianter av det ett flertal gånger sedan dess. Då inspirerad av Ericas demo på Ekostore. Går att variera med alla möjliga rotsaker eller kål.


Morots- och palsternackskris
2 port

2 morötter (ca 200 g)
1/2 stor palsternacka (ca 120 g)
1/2 syrligt äpple
1/2 pressad citron
1 skvätt kallpressad rapsolja
flingsalt
2-3 msk solroskärnor

Skala rotsakerna. Tvätta äpplet. Går att behålla skalet på. Skär i bitar och kör i mixer/matberedare. Tillsätt olja, citron och salt. Kör några sekunder till. Häll över rotsaksmixen i skål och blanda i solroskärnor.


Smaklig spis!


***

5 kommentarer:

Cecilia sa...

Gott! Och så himla snabbt och smidigt, det gillar jag.

Ann-Louise sa...

Å, jag hade oxå velat se Erica på Ekostore! Vet du om hon ska demonstrera där fler gånger?
Jag har som mål att börja experimentera mer med det råa köket och då låter det här som en perfekt rätt att börja med. :)

em sa...

Det måste jag prova!
Hittade just en veganblogg som verkar intressant: http://serotoninforbreakfast.com/
Margaretha

Torsk på Lax sa...

Testade att göra raw couscous med palsternacka en gång. Gillade inte det så mycket men ska ge det en ny chans!

Åsa sa...

Cecilia - ja, det är utmärkt som snabblunch :)

Ann-Louise - Det vet jag inte men till hösten gör hon säkert det. Ska nog iaf fråga Hanna på Ekostore - kan om inte annat lämna önskemål om det :)

Det är bara att mixa loss!

Margaretha - Snabbt och enkelt :) Och tack för tips på trevlig veganblogg. Kul namn på den! Det behöver vi alla tror jag - serotonin till frukost!

Torsk på lax - Det tycker jag absolut du ska göra. Couscous är ju inte särskilt gott ändå. Blandade rotsaker, kryddor, lite olja och så nötter och eller frön. Går att variera i det oändliga!

Related Posts with Thumbnails