lördag 23 juli 2011

Mina tankar går till Norge


Igår skrev jag om hungersnöd och svält på Afrikas horn. Det gör mig uppriktigt förbannad och samtidigt så uppgiven då jag, bara av att leva i ett av världens rikaste länder, bidrar till orättvisor i världen.

Vid kvart över tre igår sprack min glashylla i kylskåpet i flera bitar och jag ställde mig frågan om inget någon gång bara kan få vara bra. Ljudet var så högt och skarpt att det ringde länge i öronen efteråt. Nästan exakt på minuten exploderar sedan en bomb i centrala Oslo. Läskigt. Fort ut på fb och checka med vänner och bekanta i Norge. Hittills alla ok. Sen, som om bomben inte var nog rullas något ännu ogripbart upp framför ögonen. På nätet, i radion och på tv. En 32-årig norrman har skjutit vilt omkring sig på AUF's ungdomsläger på ön Utøya utanför Oslo. I skrivandets stund är dödstalet över 80 och förmodligen väntas stiga under dagen.


Mina tankar går till Norge, alla drabbade och berörda på nära håll.


***

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails