onsdag 11 maj 2011

Röd paprika med curry och koriander


Äntligen kommer färgerna tillbaka till mig. Det kan förstås vara solljuset som gör jobbet men maten ser i alla fall mycket färggladare och aptitligare ut nu för tiden. Det är ingen hemlighet att fotograferande inte är någon av mina starkare sidor så när solen tittar fram gäller det att snabbt fixa ihop något och sen knäppa några gånger.

Min favoritkrydda, förutom koriander, är dragon. Fransk dragon. Tätt följt av fänkål, anis och bockhornsklöver. Ja ni ska veta att jag tidigare inte brydde mig så mycket om smakbeskrivningar av kryddor, utan mest bara om jag gillade smaken eller ej. Kopplingen mellan min fäbless för lakrits (godis) och att dessa kryddor ligger på topp är väl inte direkt någon slump. Kanske inte heller att curry är min favoritkryddblandning. Trots att jag brukar rosta hela kryddfrön i torr stekpanna först och mortla dem, så använde färdigblandad currykrydda emellanåt. Det är guld värt att ha på lut i skafferiet när det ska gå riktigt fort.


Färgglad lunch med paprika, curry och koriander
1 port

1/2 röd paprika

1 dm purjolök
en näve böngroddar
olivolja
pressad lime
flingsalt
svartpeppar
curry, färdigblandad
1-2 msk havregrädde
koriander, färsk

Skölj och strimla purjolöken grovt. Strimla paprikan ganska tunt. Fräs tillsammans i olivolja tills paprikan är mjuk. Pressa över en lime, salta, peppra och krydda. Vänd i de färska böngroddar på slutet. Servera med fullkornspasta.


Smaklig spis!


***

2 kommentarer:

charlotta sa...

hear you sister! dragon är svårt att leva utan. nästan omöjligt, tror jag.

Åsa sa...

charlotta - jag har förvissoo blivit itutad att ingenting är omöjligt men ta mig tusan om det faktiskt är just omöjligt att leva utan dragon ;)

Related Posts with Thumbnails